Oddajemy w Państwa ręce drugą część procesu poradników dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego, stanowiących obudowę metodyczną programu wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej „Rusz się człowieku".
Tym razem jest to materiał asygnowany dla klasy II. Prezentowane scenariusze zajęć stanowią zwartą całość, mogą być jednak wykonywane jako pojedyncze lekcje lub stanowić inspirację do budowy własnych pomysłów.
Nauczyciel może w dowolny sposób zmieniać kolejność zajęć albo ich układ, dostosowując treści do tematów z innych edukacji. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone w ramach edukacji wczesnoszkolnej powinny być dla uczniów przyjemnością i zabawą, a typowo wyzwalać radość z ruchu.
Specyfika wychowania fizycznego zezwala na poznanie wartości, a także norm społecznych, zagwarantuje właściwy rozwój emocjonalny, wspiera kreatywność, wdraża do zachowań zapewniających bezpieczeństwo własne i innych.
Zajęcia ruchowe sprzyjają kształtowaniu sprawności fizycznej, samodzielności, a także poczucia odpowiedzialności i obowiązku. Każde zajęcia powinny służyć rozwojowi fizycznemu, psychicznemu i społecznemu.
na dodatek powinny powodować zaciekawienie, zdumienie, zadowolenie, a także kształtować umiejętność rozumienia uczuć i emocji oraz innych osób. Organizacja lekcji wychowania fizycznego powinna być przypasowana do jednostkowych możliwości, a także potrzeb rozwojowych każdego dziecka.
W realizacji celów określonych w podstawie programowej najważniejsze jest właściwe zaplanowanie pracy poprzez nauczyciela. Materiał podzielono na cykle tematyczne, a każdy z nich omówiono w postaci szczegółowych scenariuszy kolejnych zajęć.
W niniejszym poradniku zamieszczono 120 scenariuszy zajęć. W każdym konspekcie przekazano: temat zajęć, zakres umiejętności ruchowych, przekazywanych wiadomości i kształtowanych postaw, miejsce zajęć, przybory do , a także precyzyjną charakterystykę czynności uczniów.
Proponowane gry i zabawy zaczerpnięto z książki Romana Trześniowskiego Zabawy i gry ruchowe (w konspektach podano jedynie ich nazwy). Pozostałe – oparte na pomysłach własnych lub innych autorów – opisano szczegółowo.
Mam nadzieję, iż poradnik umożliwi realizację zadań określonych w podstawie programowej oraz ułatwi sprostanie wymogom postawionym nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej w dziedzinie wychowania fizycznego.
podane przykłady metod i form pracy, ćwiczeń, zabaw, gier i całych scenariuszy powinny nie tylko pomóc w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego, lecz także zachęcić do tworzenia własnych ciekawych rozwiązań metodycznych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rusz się człowieku kl. II: Obudowa metodyczna programu wychowania fizycznego "Rusz się człowieku". Klasa II szkoły podstawowej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.