Jest to wartościowa, szczególnie potrzebna na rynku edukacyjnym pozycja, nieprzeciętnie zredagowana i przekonująca do refleksji nad pracą językową z uczniem niesłyszącym i szerzej – z każdym uczniem o unikalnych (i nie tylko!) potrzebach edukacyjnych.
Z recenzji dr hab. Jolanty Zając, prof. UW Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania języków obcych przygotowana przez dwie specjalistki z zakresu neofilologii, anglistkę, dr Ewę Domagała-Zyśk, i romanistkę, prof.
dr hab. Katarzynę Karpińską-Szaj. Dzieło to należy powitać jako pionierskie, oczekiwane i bardzo ważne ze społecznego punktu widzenia. Książka składa się z trzech części. Pierwsza poświęcona jest określeniu specyfiki deficytów słuchu i możliwości komunikowania się z uczniem słabosłyszącym i niesłyszącym.
Druga część to podstawy metodyki nauczania języków obcych zawierające niedługi opis głównych założeń nauki języka obcego przez uczniów słabosłyszących i niesłyszących oraz wskazówki organizowania procesu uczenia się/nauczania, doboru materiałów dydaktycznych i sposobów oceniania postępów.
Trzecia część zawiera natomiast dane najbliższe życiu, pojawiają się w niej bowiem osobiste doświadczenia niesłyszących studentów, którzy opisują swoje uczniowskie przeżycia już z perspektywy czasu.
Część tę zamieszczamy zamiast wniosków wieńczących z reguły opracowania teoretyczno-praktyczne. Niewątpliwie wyrazi ona dobitniej nie tylko trudności, ale także (a może przeważnie) sukcesy osób niesłyszących, które uczyły się/uczą się języków obcych.
Niniejsze podstawy metodyki adresowane są gównie do czynnych i przyszłych nauczycieli języków obcych, mamy jednak nadzieję, że rozważania dotyczące komunikacji z uczniem niesłyszącym pomogą wszystkim osobom, które pracują z uczniem z niepełnosprawnością słuchu w szkole ogólnodostępnej, zrozumieć świat ucznia z wadą słuchu uczącego się wraz ze swymi słyszącymi kolegami.
Zamiarem autorek było na dodatek pokazanie, że przy spełnieniu określonych warunków, a typowo przy prawidłowej woli, elastyczności podejścia i życzliwości, wyzwanie, jakim jest nauczanie języka obcego w klasie, w której uczy się także osoba z wadą słuchu, nie tylko staje się możliwe, ale także przynosi satysfakcję – i uczniowi, i jego nauczycielowi.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.