Planowanie jest fundamentem sprawnego działania we wszelkich dziedzinach życia. Ogłoszone 14 lutego 2017 roku Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub wielkim, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, a także kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.
z dnia 24 lutego 2017 r. Poz. 356) posiada ogólne i szczegółowe cele kształcenia, czyli wskazuje, jakie umiejętności, wiadomości i kompetencje społeczne powinien kupić uczeń na zakończenie danego etapu edukacji we wszystkich szkołach w Polsce.
Nauczyciel, opierając się na podstawie programowej, formuje własny albo wybiera z dostępnych na rynku program nauczania. Program nauczania stanowi opis sposobu osiągania celów z podstawy programowej, jest więc zapisem treści nauczania, form i metod pracy.
Program dotyczy całego etapu kształcenia. Na jego bazie nauczyciel opracowuje własny plan pracy rocznej, określający zadania do realizacji i przewidywane osiągnięcia uczniów w danym roku szkolnym, w danej klasie.
Ostatnim etapem planowania jest przygotowanie konspektów zajęć, czyli plan realizacji lekcji. Plan pracy nauczyciela wychowania fizycznego obejmuje rok nauki i opisuje realizowane czynności i treści nauczania, które mają umożliwić osiągnięcie celów szczegółowych dla danej klasy.
Układ planu pracy jest indywidualną sprawą każdego nauczyciela, powinien się jednak opierać na wyszczególnionych w podstawie programowej i wybranym programie nauczania celach edukacyjnych dla danego etapu kształcenia.
Plan powinien być czytelny, rzeczowy, mocny i realny, czyli osiągalny do wykonania, jasno określać wykonywane treści, wyznaczać zadania szczegółowe, dostosowane do możliwości uczniów i aktualnych założeń programowych szkoły.
Plan pracy musi więc być przypasowany do poziomu efektywności uczniów, warunków szkoły, posiadanej bazy dydaktycznej, zaplecza sportowo-rekreacyjnego, sprzętu i wyposażenia. Powinien być powiązany z tradycjami sportowymi, odpowiadać na zapotrzebowania szkoły i środowiska.
Aby umożliwić uczniom twórczy i aktywny udział w procesie edukacji, plan pracy powinien także uwzględniać ich zainteresowania i pasje. Przed przystąpieniem do opracowania planu pracy nauczyciel musi zatem przeprowadzić diagnozę jednostkową, grupową i środowiskową.
Prezentowane propozycje rocznych planów pracy stanowią obudowę metodyczną programu „Rusz się człowieku", zawierają wszystkie cele ogólne i szczegółowe opisane w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub szerokim, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.
z dnia 24 lutego 2017 r. Poz. 356).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Obudowa metodyczna programu "Rusz się człowieku". Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.