W ukazujenej książce zawarto teksty, które podejmują refleksję nad samą metodologią, nad uwarunkowaniami praktyki badawczej, jakością wiedzy pedagogicznej, sposobami traktowania teorii przez badaczy, możliwościami, jakie świeże nurty myślowe otwierają przed badaczami, a także znaczeniem problemów badawczych w produkowaniu projektu badania.
W drugiej grupie tekstów, bezpośrednio odnoszących się do praktyk badawczych, zawarto spojrzenia na zróżnicowane wycinki tej praktyki: od pytania, w jaki sposób w naukach pedagogicznych wykorzystywana jest teoria, poprzez ujawnianie mitów, jakie nagromadziły się wokół badań etnograficznych, aż do tropienia w głównej mierze popełnianych błędów w badaniach empirycznych i rozważań nad kompetencjami metodologicznymi pedagogów.
Autorzy tekstów, przyglądając się krytycznie stosowanym praktykom, wskazują na konsekwencje przyjmowania określonych założeń w badaniach biograficznych i sygnalizują błędy popełniane poprzez początkujących badaczy.
Analiza założeń przyjmowanych przez badaczy zjawisk pedagogicznych uwrażliwia na trudności, jakie napotykają na swej drodze, wskazując jednocześnie na potencjał, jaki tkwi w krytycznie zinterpretowanych badaniach jakościowych.
Refleksja nad kłopotami metodologicznymi, których doświadcza każdy badacz, uświadamia nam, w jakim horyzoncie myślowym, wobec jakich dylematów staje współczesny badacz, a refleksja nad prowadzonymi badaniami przybliża nieco wiedzę na temat rodzajów i jakości praktyk badawczych.
W składanym do dłoni czytelnika tomie nie znajdziemy odpowiedzi na wszystkie zasygnalizowane pytania o zarys praktyki badań pedagogicznych. Teksty w nim zawarte są tylko próbą przyjrzenia się z jednostkowych perspektyw, jak my, pedagodzy, badamy świat, na jakie bariery napotykamy, na co zwracamy uwagę, a co pomijamy.
Wszystkie zawarte w niej głosy wypowiadane są w dbałości o jakość badań empirycznych. Jak bowiem twierdzi Jacek Piekarski w tekście zawartym w prezentowanym tomie: „Metodologia niesie [...] w sobie obligację do stałego obmyślania i dokumentowania wszelkich aspektów składających się na proces tworzenia wiedzy, a także jego rezultaty".
Teresa Bauman
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Praktyka badań pedagogicznych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.