znaczącym przedmiotem rozważań zawartych w niniejszej pracy jest próba znalezienia odpowiedzi na dużo pytań odnoszących się do psychospołecznych uwarunkowań oraz kierunku i treści ludzkiej aktywności oraz działań.
Ponieważ całe życie człowieka można rozpatrywać właśnie w kategoriach nieustającej różnorakiej aktywności, przeto warto w tym kontekście bliżej przyjrzeć się jednocześnie kilku podstawowym źródłom tej aktywności, jak i solidnym jej formom, treści oraz ewentualnym skutkom.
De facto zatem w opracowaniu tym usiłuję zrozumieć charakter ludzkich postaw, zachowań, poglądów i działań w kontekście uwarunkowań w głównej mierze społeczno-kulturowych, psychospołecznych, edukacyjnych,ponadto politycznych, których przemożną rolę dostrzegamy w Polsce, zwłaszcza w ostatnich kilku latach...
od Autora: Na początku więc zapoznaję czytelnika z podstawowymi terminami podjętego problemu, a więc m.in.: czym jest aktywność, co to jest działanie, jak należy rozumieć edukację emancypacyjną, a także samorealizację, lecz także postawę konformistyczną i zniewolenie.
Następnie koncentruję uwagę na omówieniu aktywności w kontekście psychoedukacji humanistycznej, przede wszystkim na przykładzie koncepcji Ericha Fromma, którego twórczość, dorobek oraz poglądy odnoszące się do społeczno-kulturowych uwarunkowań zdrowej albo chorej osobowości stanowią jak gdyby szkielet całościowej merytorycznej konstrukcji pracy.
Na tym rusztowaniu staram się następnie jakby zawieszać kolejne, bardziej szczegółowe treści innych autorów. Warto w tym miejscu dodatkowo dodać, iż gdy w latach 90. Pisałem monografię o Frommie, dostęp do jego twórczości był z powodów politycznych utrudniony, ponieważ ostro krytykował jednocześnie społeczeństwa neoliberalnego kapitalizmu, jak i komunistyczne państwa autorytarne, będące źródłem blokad oraz wypaczeń rozwoju osobowości.
I paradoksalnie, po prawie 30 latach okazało się, iż zakazana i konkretnie krytykowana wówczas (za czasów PRL-u) w Polsce twórczość autora Ucieczki od wolności jak gdyby znowu staje się aktualna, choć na szczęście do bezapelacyjnie większości jego książek przetłumaczonych na język polski jest luźny dostęp.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia?. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.