Jedną z ważniejszych funkcji w procesie nauczania odgrywa czynnik psychospołeczny, który w dzisiejszych czasach jest nad wyraz istotnym elementem pracy z ludźmi. Sport z założenia ma uczyć działania z partnerem, grupą i zespołem.
Powinien kształtować kompetencje psychospołeczne a także uczyć odnosić zwycięstwa jak i ponosić porażki. Ponieważ nie ma zwycięstwa bez akceptacji porażki. Tylko takie podejście zezwala na przygotowanie młodego człowieka do funkcjonowania we współczesnym świecie.
Osiągniecie takiego stanu jest efektem wieloletnich treningów prowadzonych przez właściwie przygotowaną kadrę szkoleniową, która nie tylko nauczy techniki, ale umożliwi rozwój psychospołeczny. W związku z tym w omawianej pracy aspekt psychopedagogiczny został szczegółowo przedstawiony.
Przełamano dodatkowo stereotypowe podejście do metodyki nauczania części technicznych a praca pt. „Kompetencje psychospołeczne dzieci i młodzieży w nauczaniu umiejętności techniczno-taktycznych w koszykówce" jest odpowiedzią, na jednolity szkoleniowy program nauczania w koszykówce.
W rozdziale pierwszym zaprezentowano pewne krytyczne okresy – okresy sensytywne – w rozwoju dziecka, w trakcie których szybciej reaguje ono na bodźce środowiskowe. Dzięki temu istnieje możliwość kształtowania i rozwijania młodego człowieka począwszy od urodzenia aż do zakończenia szkoły ponadgimnazjalnej.
Rozdział drugi opisuje programy nauczania, podstawowych form aktywności fizycznej dzieci i młodzieży z uwzględnieniem wybranych zdolności motorycznych i technologicznych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
W rozdziale trzecim ukazana została metodyka nauczania umiejętności techniczno-taktycznych w koszykówce, a także szczegółowe komponenty techniczne decydujące o mistrzostwie sportowym. Dodatkową wartością jest zaprezentowanie różnic programowych w nauczaniu koszykówki w poszczególnych kategoriach wiekowych.
W kolejnym fragmencie przedstawiono cykl dydaktyczny jak na dodatek zakres różnych elementów technologicznych i psychopedagogicznych, które zostały podzielone na etapy. Łącznie w przeciągu całego okresu szkolenia nauczonych zostanie 225 umiejętności techniczno-taktycznych.
Celem nauczania poszczególnych umiejętności zostały opracowane ciągi metodyczne ćwiczeń, zwane dalej obwodami stacyjnymi, w których zawodnik rywalizuje tylko ze sobą. W celu kontroli opanowania poszczególnych części zostały przygotowane sprawdziany umiejętności technicznych, dzięki, którym zawodnik zdobywa odczucie postępu, a także wiedzę na swój temat.
W prezentowanej pozycji została jeszcze zaproponowana modyfikacja działań i metod wykorzystywanych w pracy trenera.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kompetencje psychospołeczne dzieci i młodzieży w nauczaniu umiejętności techniczno-taktycznych w koszykówce. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.