Książka stanowi kontynuację zainteresowań autorki społecznym konstruowaniem kobiecości. Wychodzi ona z założenia, że w kolejnych historycznie ukształtowanych narracjach kobiecości uprzednie archetypy i mity (choćby te najistotniej źródłowe jak np.
biblijne) są Re-kreowane i nadawane są om coraz to nowsze znaczenia. Główna dychotomia, która przenika narracje w książce dotyczy dwóch sprzecznych ze sobą, lecz jednak nakładających się historycznie na siebie podejść: patriarchalnej dominacji i damskiej emancypacji.
Autorka próbuje uchwycić społeczno-kulturowe niepokoje wokół kobiecości zawiązane męskimi wyobrażeniami na temat kobiet jako matek i żon, a równocześnie niebezpiecznego obiektu pożądania. Książka składa się z trzech części.
W pierwszej z nich autorka analizuje ( re)interpretacje postaci Ofelii, Salome i Lady of Shalott, które w sztuce i literaturze uosabiały w swoich najróżniejszych wariantach męskie niepokoje. Bohaterkami drugiej części są: Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Królewna Śnieżka.
Autorka wykazuje, że w tych niewinnych postaciach i bajkach kryją się najróżniejsze interpretacje gry społeczno-kulturowe wokół kobiecości. Przedmiotem analiz w części trzeciej są pozornie oczywiste parametry kobiecości: gorset, wysokie obcasy i pomadka.
W tym jednak przypadku posłuszeństwo i rebelia, redukowanie pań do obiektu seksualnego i emancypacja przenikają się wzajemnie w odniesieniu do tych trzech atrybutów kobiecości, do granic nierozróżnialności.
poprzez kategorię krystalizacji i rozproszenia autorka ukazuj nie tylko, że kobiecość stanowi konstrukcję społeczną, ale także, że u jej źródła leżą w androcentrycznej kulturze przeważnie społeczno-kulturowe niepokoje odnośnie seksualności i ról damskich.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kobiecość jako źródło społeczno-kulturowych niepokojów. Krystalizacje i rozproszenia. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.