Publikacja ma charakter monografii trójautorskiej, przygotowanej we współpracy międzyuczelnianej (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie i Uniwersytet im.
Adama Mickiewicza). Programy studiów filologicznych polskich uczelni podlegają ciągłej ewolucji,zbratać się do pragnień zmieniającego się rynku pracy i rozszerzyć szanse zatrudnienia swoich absolwentów.
Zmiany w profilu kształcenia filologów są niekiedy nad wyraz istotne. W niniejszej publikacji analizowane są trzy obszary, w których otwarcie się filologii na karierę zawodową absolwentów w, szeroko rozumianym, przedsiębiorstwie jest stanowczo widoczne: są to współpraca uczelni z otoczeniem gospodarczym, przygotowanie studentów do porozumiewania się w JO w kontekstach specjalistycznych, a także kształcenie nauczycieli LSP, umiejących odpowiedzieć na wymagania specyficznych grup odbiorców.
Analizie poddano programy studiów sześciu modnych filologii, tj. Anglistyki, germanistyki, romanistyki, iberystyki, italianistyki i rusycystyki. Autorki podjęły się próby opisu form i sposobów kształcenia uniwersyteckiego na kierunkach neofilologicznych poprzez pryzmat głównych założeń glottodydaktyki specjalistycznej.
Monografia jest więc z jednej strony zapisem faktycznego stanu rzeczy, jaki można zaobserwować na przykładzie oferty programowej studiów neofilologicznych w Polsce, lecz z drugiej ilustracją, w jaki sposób i w jakim rozmiarze teoretyczne i metodyczne założenia glottodydaktyki specjalistycznej ważą na kształcie każdego programu kształcenia przygotowującego do zawodu.
Bogaty materiał badawczy będący podstawą zrealizowanego badania pozwala wychwycić zmiany, jakie dotknęły kształcenie filologów w Polsce i pokazać miejsce dydaktyki języków specjalistycznych w obecnym kształceniu neofilologicznym.
Wyniki analizy ukazują kierunki rozwoju oferty dydaktycznej, jak dodatkowo mogą stanowić inspiracje do potencjalnych modyfikacji.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Filologia wobec wyzwań komunikacji specjalistycznej: od współpracy z biznesem po kształcenie nauczycieli. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.