Współczesna gospodarka podlega ciągłym zmianom. Zmieniają się warunki prowadzenia działalności gospodarczej oraz czynniki, które oddziałują na przedsiębiorstwa. Gospodarka cyfrowa, z którą mamy do czynienia, sprawiła również, że orientacja wielu współczesnych przedsiębiorstw skierowała się ku wiedzy.
Powstało dużo nowych branż opartych na kapitale intelektualnym. Taki stan rzeczy sprawia ważne implikacje jeszcze dla finansów przedsiębiorstw, ponieważ z bilansów znikają aktywa trwałe, a wartość przedsiębiorstwa opiera się na aktywach intelektualnych.
konwencjonalna analiza finansowa oraz metody wyceny służące do oceny kondycji finansowej w sytuacji wielu branż nie znajdują użycia. Starczy bowiem wspomnieć, że w latach 2008–2018 na giełdach w Europie Zachodniej wśród przedsiębiorstw prowadzących IPO, około 15% z nich nie miało żadnych przychodów.
Badacze nazywają takie marki „zero-revenue company". Nie przeszkodziło to tego typu firmom w pozyskiwaniu finansowania na rynku kapitałowym. W ostatnich latach zarówno w Polsce, jak i na świecie wzrosło zainteresowanie spółkami z branży gamingowej, biotechnologicznej czy szeroko rozumianymi spółkami „growth".
Na drugim biegunie są oczywiście nadal spółki zaliczone do segmentu „value", charakteryzujące się wysokim udziałem aktywów trwałych, zrównoważonymi przychodami, zyskami i regularną wypłatą dywidend. Jednak sposoby finansowania tych grup są odmienne.
na dodatek ważnym wydarzeniem w ostatnich latach był wybuch pandemii COVID-19, która w całości zmieniła warunki prowadzenia biznesu. Inwestorzy na całym świecie skierowali się do spółek z nowoczesnych branż, a „Financial Times" pytał w jednym z głośnych artykułów, czy strategia Warrena Buffeta, polegająca na inwestowaniu w wartość, ma jeszcze sens.
Jednak wybuch wojny w Ukrainie spowodował wzrost ryzyka, a do tego był jednym z czynników konkretnie wpływających na inflację, co w konsekwencji przełożyło się na wzrost stóp procentowych. W takim środowisku spółki wzrostowe nie cieszą się zainteresowaniem inwestorów.
Mówiąc o spółkach wzrostowych, należy zwrócić uwagę na pewien fenomen, jaki występuje na rynku giełdowym w Polsce. Według informacji na koniec 2023 r. Notuje się na nim 94 spółki z branży gamingowej. Jest to światowy rekord, nienotowany na innych giełdach.
Wśród notowanych spółek dominują nieznaczne studia, które mają charakter firmy projektowej, gdzie trwają prace nad jednym głównym produktem i od jego powodzenia zależy przyszłość marki. Są również oczywiście pokaźniejsze spółki,choćby polscy giganci tacy jak CD Project RED czy Ten Square Games na tle europejskich czy światowych gigantów branży gamingowej plasują się w przeciętnej stawce, biorąc pod uwagę kapitalizację.
Czasy pandemii były wielkim impulsem do rozwoju rynku gamingowego, ponieważ ten rodzaj rozrywki okazał się jednym z nielicznych, który był w pełni przystępny. Pociągnęło to za sobą wzrost popularności spółek gamingowych, w tym tych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Jednak nieudana premiera wyczekiwanego hitu Cyberpunk 2077 w grudniu 2020 r. Mocno schłodziła nastroje inwestorów i powstrzymała fale nowych firm gamingowych wchodzących na polską giełdę. Z punktu widzenia finansowania wraz ze spadkiem giełdowych wycen pojawiły się transakcje przejęć równocześnie podmiotów polskich, jak i międzynarodowych.
wystarczy w tym miejscu wspomnieć o pokaźnej aktywności chociażby chińskiego giganta Tencent i jego akwizycji nienotowanej polskiej spółki Techland za ponad 6 mld PLN. Sama branża gamingowa jeszcze kilkanaście lat temu była postrzegana jako swojego typu nisza przeznaczona dla specyficznych odbiorców, a tym samym nie była traktowana przez inwestorów poważnie.
Jednak ostatnie lata przyniosły zmianę jej postrzegania. Wystarczy wspomnieć, iż według badań gaming jest najbardziej rentownym segmentem branży rozrywkowej kreującym większe zyski niżeli świat filmów, muzyki czy telewizji.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Determinanty struktury kapitału publicznych spółek gamingowych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.