W niniejszym opracowaniu, stanowiącym pewnego typu uzupełnienie refleksji podejmowanych przeze mnie w książce To tylko sztuczka. O samoświadomości kina i technikach deziluzyjnych we współczesnych filmach, zebrałam własne przekłady ośmiu artykułów albo rozdziałów monografii z zakresu badań nad autorefleksyjnością, synonimicznie w poszczególnych tekstach nazywaną metafikcyjnością, samoreferencyjnością, metalepsją czy – w moim ujęciu – deziluzją. Antologia, przez nieprzypadkowy wybór tłumaczonych tekstów, prezentuje zróżnicowane spojrzenia na problem samoświadomości w medium audiowizualnym (filmach, serialach telewizyjnych i streamingowych), ponieważ autorzy, których rozważania znalazły się w niniejszym zbiorze, prezentują w swych teoriach postawy wywodzące się z przeróżnych dziedzin i metodologii humanistyki – z badań równocześnie kognitywnych, formalistycznych, filozoficznych, jak i intermedialnych.
„Antologia tekstów pt. Deziluzja w kinie, brawurowo przetłumaczona przez […] Adriannę Woroch, jest pozycją, na jaką czeka rodzime środowisko filmoznawcze od dawna. Tematyka iluzyjnego/deziluzyjnego i autoreferencyjnego charakteru kina i innych mediów audiowizualnych pozostaje przedmiotem żywego zainteresowania akademików w Polsce. Nieprzeciętnie dostosowane przez Autorkę kompendium ważkich tekstów spoza Polski pozwala zapoznać się czytelnikom z szerszymi kontekstami refleksyjnego charakteru mediów audiowizualnych (piszę „mediów", bo w tekstach pojawia się także telewizja, a także produkcje przeznaczone platformom streamingowym). Co ważne, mamy tu do czynienia z sugestiami nastawionymi niekiedy polemicznie do »klasycznych« analiz filmów spod znaku »mind games« i »puzzle movies« (takich jak np. Badania W. Bucklanda czy T. Elsaessera)".
Z recenzji dr. Hab. Sebastiana Jakuba Konefała, prof. UG
Adrianna Woroch – doktor, adiunktka w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza, laureatka Diamentowego Grantu. Zajmuje się filmowym postmodernizmem, autorefleksyjnością w kinie i gatunkiem elevated genre. Autorka książki To tylko sztuczka. O samoświadomości kina i technikach deziluzyjnych we współczesnych filmach oraz jedynej jak dotąd na rynku polskim monografii poświęconej twórczości Paola Sorrentina Kicz i piękno w twórczości Paola Sorrentina.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Deziluzja w kinie. Wybór przekładów. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.