Nie(do)czytane prezentują twórczość zapomnianych pisarek przełomu XIX i XX wieku: Walerii Morzkowskiej-Marrené, Józefy Sawickiej, Eugenii Żmijewskiej, Zofii Niedźwiedzkiej, Kazimiery Alberti i Marii Wardasówny oraz mniej znane utwory autorek zajmujących trwałe miejsce w tradycji historycznoliterackiej, takich jak Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Maria Kuncewiczowa i Maria Dąbrowska. Zawarte w książce studia koncentrują się na tych aspektach twórczości, lecz i biografii pisarek, które zapisują możliwości (i wyzwania), jakie daje postaciom damskim oraz autorkom nowoczesna rzeczywistość końca XIX i początku XX wieku będąca rezultatem przemian cywilizacyjnych, pomiędzy innymi emancypacji i demokratyzacji społeczeństw europejskich, rozwoju psychologii, medycyny, technicyzacji i urbanizacji.
Jedną z stanowczych zalet Nie(do)czytanych jest przypomnienie i wnikliwa lektura licznych dzieł kobiecego autorstwa, które popadły (albo prawie popadły) w zapomnienie, a niosą ze sobą ogromny potencjał emancypacyjny, są nasycone wywrotowymi treściami feministycznymi i uświadamiają nam,między doświadczeniami naszymi i naszych praprababek istnieje continuum. Dotyczy to jeszcze – a może zwłaszcza – sfery żeńskiej seksualności, gdyż temu zagadnieniu Aleksandra Banot przygląda się ze szczególną uwagą. Nie(do)czytane dowodzą również, iż sprawdzona metoda konfrontowania analizowanych utworów ze świadectwami towarzyszącej im recepcji oraz z nowymi (akademickimi) odczytaniami, wsparta własną oryginalną interpretacją, nadal przynosi słuszne efekty poznawcze.
Prof. Zw. Dr hab. Ewa Kraskowska
Aleksandra E. Banot – literaturoznawczyni i psycholożka, profesorka wyśmienita w Katedrze Polonistyki Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Główne kierunki jej zainteresowań badawczych to: feministyczna krytyka literacka, gender/queer studies, pisarstwo pań, autobiografistyka, dyskurs emancypacyjny i psychologia. Publikuje między innymi w „Ruchu Literackim", „Świecie i Słowie", „Studiach Slavica", „The Polish Review". Autorka dwóch monografii: wnętrze z widokiem na ogród. Miłosne fantazmaty w prozie Elizy Orzeszkowej (2011), a także W rytmie księżyca. Problemy tożsamości damskiej w twórczości Marii Kuncewiczowej (2016). Współredaktorka pracy zbiorowej Postpłciowość? Praktyki i narracje tożsamościowe w ponowoczesnym świecie (2012).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nie(do)czytane. Pisarki nowoczesności przełomu XIX i XX wieku. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.