Horyzonty nowoczesności, tom 135 Książka Sława literacka albo świeże reguły sztuki stanowi próbę zrozumienia szczególnego rodzaju sławy pisarzy, która wynika z pozornie sprzecznych źródeł uznania – popularności w kulturze masowej i środowiskowego prestiżu.
Celebryci literatury zajmują problematyczną pozycję, gdyż łączą takie pola i formy kapitału, które powinny się wzajemnie wypierać, równocześnie negocjując i wystawiając na próbę społeczną wiarę w sens i wartość sztuki i reguły obowiązujące w jej obrębie.
Wymykają się tym samym klasycznym podziałom na autonomię i heteronomię, sztukę wysoką i popularną, gromadząc niemało odmiennych form kapitału i zmieniając je w prestiż kulturowy. Autor książki mierzy się zatem z szeregiem paradoksów, mitów i teoretycznych zawiłości, starając się wyjaśnić, jak przeróżne i rzekomo przeciwstawne waluty, logiki i wartości działają w obrębie twórczości literackiej i jak zmienia to warunki akumulacji uznania.
Jak przekonuje, prominentni twórcy zajmują centralną pozycję we współczesnym polu literatury i decydują o warunkach jego funkcjonowania. Nie są ciekawostką, marginesem czy wyjątkiem, działają raczej jak soczewka, w której skupiają się problemy najnowszej literatury w jej silnych związkach z mediami i ekonomią.
znani autorzy uruchamiają najmocniej złożone układy relacji w sieciowej kulturze literackiej i inicjują największą liczbę transakcji między wszystkimi polami i formami kapitału, stanowiąc klucz do zrozumienia współczesnego przemysłu literackiego jako całości.
Więcej nawet – pomagają zrozumieć szersze relacje kultury i ekonomii, złożoną mechanikę późnego kapitalizmu, sens inwestycji w sferę wolną od rynkowej ewaluacji i paradoksy ukryte w samym pojęciu wartości artystycznej.
Pisarze-celebryci odsłaniają zasady funkcjonowania piramidy finansowej, jaką jest kultura, jednocześnie utwierdzając naszą wiarę w to spektakularne „nie-całkiem-oszustwo". Dominik Antonik – doktor literaturoznawstwa związany z Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zajmuje się teorią, socjologią i ekonomią literatury i kultury, badając najnowszą polską literaturę w jej powiązaniach z rynkiem, mediami, kulturą sławy i szeroko pojętą sferą społeczną. W swych interpretacjach uwypukla bliskie relacje tego, co prywatne, jednostkowe i przypisywane kulturze, z ekonomią, reprodukcją kapitału i logiką konkurencji.
Opublikował monografię Autor jako marka (2014), jego artykuły ukazywały się m.in. W „Kulturze i Społeczeństwie", „Tekstach Drugich" i „Zagadnieniach Rodzajów Literackich".
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Sława literacka albo nowe reguły sztuki. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.