Dialog był i jest stałą właściwością akademickiego charakteru kształcenia. Jest obecny w treściach kształcenia, w twórczości, w dyskursie naukowym i edukacyjnym. Podkreślić należy, iż społeczna wartość i pozycja dialogu ma swoją proweniencję, stałe odniesienia i rozwój w akademickich jakościach myślenia. Stąd akademicka ethosowa powinność naukowej refleksji nad wartością wielotomowego zbioru i przyszłych pól badawczych Pedagogiki dialogu.[…] Są tu studia dotyczące filozoficznych podstaw pedagogiki dialogu i dialogicznych relacji, pogłębione odniesienia do komunikacji społecznej,typowo do edukacyjnej codzienności szkół i innych środowisk wychowawczych. Książka zbiera współcześnie konieczne wątki egzystencjalnej wartości dialogu w rozumieniu świata, siebie, innych; własnej tożsamości i jej jakości w złożonych i zmiennych relacjach z innym i z innością; z bytem realnym i z przestrzenią transcendencji. Oprócz tych nad wyraz niezbędnych dla jednostkowego rozwoju kwestii, dużo stwierdzeń i pytań dotyczy dialogu między rozmaitymi kulturami, najróżniejszymi dążeniami rozwojowymi. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Danuty Gielarowskiej Dość ławo jest rozprawiać o dialogu, poszukując jedynie argumentów potwierdzających jego pedagogiczne wartości. Pokaźniejszego wysiłku i przenikliwości wymaga natomiast analiza jego licznych i wielorakich uwarunkowań. Obydwa podejścia są jednocześnie pod względem teoretycznym, jak i ergonomicznym konieczne, zwłaszcza że dość niejednokrotnie argumenty ujawniające wychowawcze i edukacyjne wartości dialogu otwierają perspektywę badawczą. Recenzowana praca zachowuje równowagę między obydwoma podejściami. Czytelnik wyszuka w niej teksty wskazujące równocześnie na uniwersalne, jak i niepowtarzalne dla sytuacji wychowawczych i edukacyjnych wartości dialogu, a zarazem ujawniające wybrane jego uwarunkowania, ugruntowane w myśleniu i w działaniu. Znajdzie w niej ponadto sygnalizowanie w tytule ujęcie dialogu nie tyle jako faktu, który się zdarza, lub cyklu, który przebiega wśród ludzi, ale także jako uniwersalnej i swoistej zarazem postawy – strategii kontaktowania się z innymi oraz rozmowy ze sobą. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Stefana Mieszalskiego
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Pedagogika dialogu. Dialog jako droga rozumienia i samorozumienia (E-book). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.