Wiek dwudziesty obfituje w mnóstwo nieprzewidywalnych i nieoczekiwanych zjawisk, które stanowią dla wielu społeczeństw wyzwanie równocześnie w kontekście politycznym, ekonomicznym, medycznym, jak i w aspekcie społecznego funkcjonowania człowieka.
Obok wielu niewątpliwych pozytywnych zjawisk, pojawiają się takie, które rodzą społeczny niepokój i przyczyniają się do rozwoju chorób cywilizacyjnych. Wśród tych negatywnych zjawisk na czoło wysuwa się pandemia Covid-19, której konsekwencją była izolacja społeczna, wywołująca wzrost liczby osób uzależnionych od alkoholu, lawinowy wzrost prób samobójczych i samobójstw w każdej grupie wiekowej.
W okresie pandemii i bezpośrednio po jej zakończeniu obserwuje się wzrost ilości przypadków przemocy domowej, w tym przemocy wobec dzieci. Jeszcze w czasie trwania wspomnianej pandemii, pojawił się kolejny problem powodujący wzrost lęku społecznego, zagrożenie poczucia bezpieczeństwa osobistego obywateli i frustrację związaną z obecnością uchodźców wojennych z Ukrainy.
Wojna która toczy się od 24 lutego 2022 roku za wschodnią granicą naszego kraju, rodzi silne poczucie zagrożenia i niepewności. Na wspomniane problemy nakłada się ponadto zjawisko zaburzonych relacji społecznych, będące konsekwencją tworzenia się nieegalitarnych społeczności w wielu regionach kraju i wielu grupach społecznych.
Nie dziwi zatem fakt, że coraz większa grupa ludzi, przestaje sobie radzić z wymogami życia w współczesnym świecie. Wspomniane zjawiska społeczne i indywidualne potrzeby człowieka są przedmiotem badań wielu dziedzin wiedzy.
Pedagogika i psychologia obok wspomnianych problemów nie mogą przejść obojętnie. Człowiek i jego problemy od wielu wieków jest podmiotem troski wspomnianych dziedzin nauki, równocześnie w aspekcie badawczym, jak i w użytecznej działalności podejmowanej zgodnie z zakresem ich działania.
Owocem naukowej zadumy nad problemami człowieka żyjącego w XXI wieku, jest niniejsza publikacja, którą przekazujemy w ręce Czytelnika. Monografia stanowi syntetyczne ujęcie wybranych aspektów rozważań naukowych nad kondycją człowieka i sposobem jego funkcjonowania w perspektywie przeżywanych problemów.
dużo tekstów stanowi też prezentację dorobku psychologów i pedagogów praktyków, zajmujących się zawodowo rozwiązywaniem problemów współczesnego człowieka, jego rodziny i szerszych kręgów społecznych.
Na monografię składają się artykuły psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, ekonomistów, specjalistów w zakresie psychologii zarządzania, prawników. Interdyscyplinarny charakter monografii oddaje złożoność ludzkiego życia na przestrzeni ostatnich lat.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Pedagogiczne i psychologiczne aspekty życia człowieka w społeczeństwie XXI wieku. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.