Niniejsza monografia poświęcona jest grafomotoryce w takim jej ujęciu, które zasadza się na zespoleniu dwu aspektów czynności grafomotorycznych – przebiegu czynności grafomotorycznych i wytworów czynności grafomotorycznych. Kreuje ono możliwość wielopłaszczyznowej oceny grafomotoryki, z ukierunkowaniem na przyczynowy i objawowy charakter ewentualnych opóźnień i zaburzeń w tej sferze. Niniejsza praca zawiera charakterystykę sprawności grafomotorycznych uczniów szkoły podstawowej, sporządzoną na podstawie wyników badań empirycznych, a także ustalenia merytoryczne poczynione w niebanalnym nas obszarze. Naszym celem było dostarczenie osobom zainteresowanym informacji na temat ilościowych i jakościowych aspektów analizowanych zjawisk – wyjątkowo pokaźne było tu dla nas zobrazowanie najważniejszych problemów na zeskanowanych próbkach wytworów czynności grafomotorycznych i zdjęciach ukazujących zachowania w trakcie czynności grafomotorycznych. Zagadnienia prezentowane w monografii zostały opracowane z zastosowaniem kompetencji językoznawczych, logopedycznych i psychologicznych jej autorek. Autorki, wyjątkowo optymalnie, uwzględniły nie tylko wytwory czynności grafomotorycznych, lecz także zaprezentowały różnorodne aspekty przebiegu tychże czynności, co pozwoliło im na wielopłaszczyznową ocenę grafomotoryki, obejmującą jednocześnie przyczyny, jak i objawy ewentualnych nieprawidłowości w tej sferze. Badania zostały zrealizowane w ramach projektu pt. "Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil efektywności grafomotorycznych jako technologia diagnozowania dzieci w wieku 7-13 lat. Rozwój grafomotoryki - ryzyko dysgrafii". Łącznie wzięło w nich udział 300 uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. W zakresie zbierania materiału badawczego Autorki wykazały się wielką rzetelnością i kompetencją językoznawczą, logopedyczną i psychologiczną. Praca cechuje się krystalicznością strukturalną, wzorowym uporządkowaniem treści, wyrazistymi wnioskami. Dzięki pracy A. Domagały i U. Mireckiej otrzymaliśmy wartościowy obraz rozwojowych i patologicznych aspektów grafomotoryki u dzieci.Z recenzji - prof. Dr hab. Stanisław Milewski, Uniwersytet Gdański
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.