W pracy podjęto problem weryfikacji gotowości przedsiębiorstw motoryzacyjnych do wdrożenia systemu zarządzania jakością. Potrzeba rozwiązania tego problemu naukowego wynika z rozbieżności stopni utrzymywanych systemów jakości, co skutkuje kryzysem zaufania do sprawności systemów zarządzania ja-kością.
Drugim powodem jest także konieczność określenia warunków, które powinni spełnić przedsiębiorcy, żeby wdrożenie systemu było skuteczne. Pozwoli to na wyodrębnionie ewentualnych trudności i barier dla tego cyklu.
Aby sprecyzować determinanty powodzenia wdrożeń systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych, przeprowadzono badania diagnostyczne, w których skupiono się na ocenie wdrożeń w znikomych i średnich przedsię-biorstwach oraz przyczyn zaistniałych niepowodzeń.
Badania wyjaśniające z użyciem metody eksperckiej i dowodzenia nie wprost doprowadziły do zidentyfikowania piętnastu warunków brzegowych wdrożenia systemu zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej.
Szczegółowe studia literaturowe potwierdziły wpływ tych czynników na powodzenie i wydajność wdrożenia. Kryteria brzegowe poddano kwantyfikacji, a następnie utworzono z nich model oceny przedwdrożeniowej przedsiębiorstw.
Model jest dedykowany dla niedużych i średnich przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej, którą pojmuje się jako jeden z czterech rodzajów działalności: producenci części i podzespołów samochodowych, przedsiębiorstwa serwisu i napraw samochodów, przedsiębiorstwa trans-portu drogowego, dystrybutorzy części i punkty sprzedaży pojazdów.
Empiryczna walidacja modelu oceny przedwdrożeniowej objęła w pierwszej kolejności potwierdzenie skuteczności modelu, po drugie weryfikację czytelności kwestionariusza samooceny przedwdrożeniowej i po trzecie walidację optymalności modelu do specyfiki przedsiębiorstw motoryzacyjnych.
wykorzystanie modelu w praktyce pozwala potwierdzić, czy przedsiębiorstwo motoryzacyjne jest gotowe do wydajnego wdrożenia systemu zarządzania jakością albo ostrzec o przewidywanych trudnościach albo barierach grożących fiaskiem wdrażania.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kryteria brzegowe implementacji systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.