Otwarty dostęp jest potrzebnym elementem szerszego zjawiska zwanego otwartą nauką. Oprócz otwartego dostępu do publikacji i danych badawczych, otwarta nauka obejmuje ponadto m.in. Otwarte modele pracy naukowej, otwarte recenzje, oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym, naukę obywatelską i otwarte zasoby edukacyjne. Dzięki nieprzerwanemu rozwojowi technice informacyjno-komunikacyjnych, który obserwujemy od kilkudziesięciu lat, znaczny i prędki dostęp do publikacji i wyników prac naukowych dla wszystkich zainteresowanych powinien być bezproblemowy. Jedną z popularniejszych platform otwartej wymiany wiedzy jest repozytorium. Autorka publikacji skoncentrowała się na jednym rodzaju repozytorium – repozytorium instytucjonalnym (akademickim). W książce rozpatrzyła kierunki zmian zachodzące w repozytoriach – czy uczelnie nie odchodzą od głównej idei repozytorium, czyli przechowywania, udostępniania i umożliwienia ponownego zastosowania dorobku naukowego. Na dodatek przeanalizowała poziom otwartości zasobów zamieszczanych w repozytoriach, a także stopień ich widoczności, czyli możliwości dotarcia do nich i wykorzystania poprzez użytkowników. Przedstawiła też autorską propozycję modelu oceny jakości instytucjonalnych systemów repozytoryjnych w Polsce w kontekście otwartej nauki. W ramach przeprowadzonych badań m.in. Rozważyła propozycję federacyjnej platformy publikacyjnej skupiającej rozproszoną literaturę i informacje o niej w jednym miejscu oraz wynikających z tego korzyści, uporządkowała terminologię związaną z otwartą nauką, wskazała przykłady prawidłowych praktyk w prowadzeniu otwartych repozytoriów jako zestawu wskazówek {pomocn|przydatn)ych przy tworzeniu modelu.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Model oceny akademickich repozytoriów instytucjonalnych w Polsce w kontekście otwartej nauki (E-book). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.