Początki rozwoju winiarstwa w Polsce są przedmiotem sporu wśród znawców problemu. Według jednych winiarstwo ma prawie tysiącletnią historię na ziemiach polskich, zaś według innych jednocześnie rozwój winiarstwa jak i enoturystyki jest procesem rozpoczętym w Polsce niedawno, bo zaledwie dekadę temu.
Skłaniając się bardziej w stronę tego drugiego stanowiska można stwierdzić, iż współczesne winiarstwo i enoturystyka odpowiadają nowym potrzebom i oczekiwaniom społeczeństwa wobec wyjazdów urlopowych i podróży turystycznych.
Autorka pracy wychodzi z założenia, że enoturystyka w Polsce jest nową formą spędzania czasu, której oferta skierowana jest do wymagających, znających wina i zamożnych turystów, w przeciwieństwie do stosunkowo niedawnej epoki PRL, cechującej się tanim, wątpliwej jakości i przystępnym dla wszelkich winem.
Ze względu na fakt, że enoturystyka jest kierunkiem stosunkowo nowym w turystyce krajowej, należy badać, a także rozwijać wiedzę na ten temat zarówno z punktu widzenia lokalnej czy regionalnej go-spodarki jak i metod zarządzania winnicą, zwłaszcza w obszarze komunikacji marketingowej i budowania relacji z konsumentami.
W rozdziale pierwszym monografii w plastikowy sposób przedstawiono historię powstania wina i zmiany w jego postrzeganiu i konsumpcji na przestrzeni lat. Wyrózniono rolę wina w Polsce w najróżniejszych epokach historycznych.
Zdefiniowano wino jako artykuł i po-kazano jego symbolikę. Omówiono jeszcze współczesny rynek wina w Europie. Zaprezentowano także wielowymiarowość zarządzania biznesem winiarskim w odniesieniu do tradycyjnych funkcji zarządzania.
W kolejnej części książki, opisany został rozwój winiarstwa w XXI wieku w Polsce, wskazano także uwarunkowania jego rozwoju. Wyznaczono najważniejsze czynniki, które spowodowały wzrost zainteresowania uprawami winorośli, zakładaniem winnic i produkcją wina ze strony inwestorów i czynniki oddziałujące na wzrost zainteresowania ze strony popytowej, czyli turystów.
W roz-dziale trzecim książki zaprezentowano znaczenie turystyki i jej dynamikę zmian oraz oceniono jej znaczenie dla gospodarki regionu. Zdefiniowano w tej części enoturystykę oraz wskazano korzyści i koszty związane z jej rozwojem w regionie z rozmaitych perspektyw: właścicieli winnic (przedsiębiorstw winiarskich), lokalnej społeczności oraz władz samorządowych.
Rozdział czwarty poświęcono charakterystyce sfery popytu na rynku wina. W tej części pracy przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród 723 konsumentów wina, oceniono ich wiedzę, zainteresowania i znajomość oferty enoturystycznej w Polsce oraz oczekiwania wobec tego oryginalnego artykułu, jakim jest wino.
W ostatnim rozdziale, piątym tej książki, zaprezentowano specyfikę komunikacji marketingowej, wykonywanej przez właścicieli winnic, polegającej na budowaniu relacji z konsumentami. Dokonano przeglądu stron WWW gospodarstw winiarskich i omówiono wykorzystanie mediów społecznościowych (SM) przez właścicieli największych powierzchniowo winnic w Polsce w celu diagnozy użycia social mediów w praktyce gospodarczej i przydatności w prowadzonej działalności.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla ZARZĄDZANIE WINIARSTWEM I ENOTURYSTYKĄ W POLSCE - WINO, KONSUMENT, SOCIAL MEDIA. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.