Koń żeby się uśmiał - HISTORIA dla szkoły podstawowej Koń żeby się uśmiał, czyli historia z przymrużeniem oka, to sugestia dla wszystkich tych, którzy szukają niebanalnego pomysłu na nauczanie i uczenie się historii.
Uczeń staje się detektywem, który przez analizę dostępnych tworzyw wytwarza spójną, kreatywną notatkę graficzną na temat potężnej postaci. Największą trudność w uczeniu się powoduje dzieciom selekcja materiału, określenie najważniejszych treści.
Dzięki eBookowi „Koń żeby się uśmiał, czyli historia z przymrużeniem oka", nauka staje się zabawą, a sam uczeń rozwija umiejętność sprawnego czytania, przetwarzania, przyswajania i zachowywania koniecznej wiedzy.
Pozycja stanowi alternatywę dla charakterystycznych podawczych form przekazywania danych. Odpowiada na potrzeby jednocześnie uczniów bardzo uzdolnionych, jak i tych potrzebujących wsparcia. Co gromadzi książka? Publikacja składa się z pięciu części.
Pierwsza przedstawia postaci historyczne, ujęte w humorystycznej formie. Wygłaszane przez nie treści, czy również towarzyszące im opisy nawiązują do ich dziejów i pozwalają rozpoznać ich tożsamość. Druga część, to szarfy, w których zapisujemy tytuł, temat wyprodukowanej grafonotki, czyli notatki graficznej.
Kolejny moduł gromadzi ramki, pudełka, w które należy wpisać najmocniejsze informacje dotyczące omawianej postaci. Jeśli uznamy, że postać sama chciałaby coś jeszcze dodać na swój temat, możemy użyć do tego dymki dialogowe umieszczone w czwartej części e-booka.
Możemy też skrócić czas pracy nad charakterystyką postaci i wypełnić gotową, zintegrowaną graficznie kartę pracy. A jak pracować z książką? Krok pierwszy: Rozpoznaj postać albo postaci na grafice. Zwróć uwagę na wypowiedzi w dymkach.
Zastanów się, dlaczego użyte zostały takie słowa. Krok drugi: Wytnij szarfy. Zapisz w nich imię i nazwisko albo przydomek postaci. Umieść szarfę nad grafiką. Krok trzeci: Zastanów się, co wiesz o postaciach z grafiki.
Najważniejsze informacje zapisz w pudełkach. Używaj słów kluczy, punktorów. Gotowe pudełka rozmieść wokół postaci. Krok czwarty: Być może postacie z grafiki chciałyby coś jeszcze od siebie dodać? Możesz zapisać treść w dymkach dialogowych.
Jeśli wszystkie części notatki są już uzupełnione, naklej je na kolorową kartkę. Mogą wystawać poza granice tła. Jeśli chcesz, żeby materiały posłużyły Ci na dłużej, zalaminuj je po wycięciu. Pisz ścieralnymi mazakami.
prosto poprawisz ewentualny błąd. Możemy wydrukować same plakaty i stworzyć galerię postaci historycznych. Zaprezentowana metoda nauki historii opiera się na zasadach myślenia wizualnego. Różni się jednak zasadniczo od dostępnych na rynku notatek graficznych, czy kart pracy utrzymanych w duchu skechnotingowym tym, że oddaje uczniowi prawo do decydowania o ważności danych zapisanych w grafonotce.
Dzięki procesowi analizy treści, dziecko już na etapie selekcji informacji uruchamia mechanizm przetwarzania informacji, który jest niezbędny do produktywnej nauki. Wykorzystanie skojarzeń wizualnych wzmacnia sprawność kodowania wiedzy w pamięci.
Praca z e-bookiem przygotowuje uczniów do logicznego i krytycznego myślenia. Rozszerza ich samodzielność, zapewnia aktywny udział w przetwarzaniu potrzebnej wiedzy. Pobudza kreatywność, utrzymuje zainteresowanie, skupienie i koncentrację.
Korzyści: rozwinięcie umiejętności selekcjonowania, przetwarzania, przyswajania i zachowywania koniecznej wiedzy, rozwój logicznego i krytycznego myślenia, zwiększenie samodzielności pracy i odpowiedzialności za własny proces uczenia się, pobudzenie kreatywności – większa łatwość w generowaniu pomysłów łatwiejsze rozwiązywanie sytuacji problemowych wyższy poziom utrzymania koncentracji, bardziej sprawne zapamiętywanie oparte na metodach skojarzeniowych O autorce: Anna Staręga – nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie, wieloletni trener efektywnego uczenia się opartego na naturalnych predyspozycjach dziecka, konsultant w obszarze metod skutecznej nauki, grafonoter.
Jestem nauczycielem historii. Jak zaczynałam swoją zabawę z edukacją, wydawało mi się, że będę uczyć najciekawszego przedmiotu pod słońcem. Szybko okazało się, że uczniowie nie podzielają mojego entuzjazmu.
Zaczęłam więc szukać przyczyny. Okazało się, że ich dotychczasowa przygoda z historią oznaczała konieczność wkuwania na pamięć dat, zagadnień. Byłam przerażona... Ja takiej historii też bym nienawidziła.
Opracowałam więc projekt, którego celem było nauczyć dzieciaki rozumieć historię. Uczyliśmy się nie tyle samego materiału, co sposobów na zrozumienie poszczególnych treści i wiązanie faktów. Tak powstał projekt 5 KROKÓW DO skutecznEJ NAUKI.
Później zauważyłam, iż moim uczniom jest łatwiej rozwijać umiejętności historyczne (analiza, wnioskowanie, łączenie faktów, ulokowanie wydarzenia w czasie) jeśli tłumacząc trudniejsze zagadnienia, wzbogacam je prostymi rysunkami.
Okazało się, że działały jak supły pamięci. Zaczęłam więc wytwarzać GRAFONOTKI Z HISTORII, czyli notatki oparte o zasady myślenia wizualnego. A później już poszło samo - powstał metodownik, czyli zbiór metod na skuteczną naukę historii.
Zaczełam się zastanawiać, czy moje sposoby są zarezerwowane wyłącznie dla historii, czy można je wykorzystać szerzej. Na to pytanie odpowiedzieli mi sami uczniowie, przynosząc np. Grafonotki z innych przedmiotów.
Pomyślałam, że skoro metody są uniwersalne warto byłoby się nimi podzielić. I tak narodziło się moje dziecko - Akademia Kreatywności. Projekt w którym uczę, jak się uczyć. Książka „Koń żeby się uśmiał, czyli historia z przymrużeniem oka", to kolejny pomysł na zaciekawienie uczniów przedmiotem, solidna sprawnej nauki.
www.youtube.com/@akademiakreatywnosci696/
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Koń by się uśmiał - HISTORIA dla uczniów szkoły podstawowej (E-book). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.