David H. Barlow, Emily L. Bilek, Jamie A. Sherman, Ehrenreich-May Jill, Sarah M. Kennedy Dzieci, przeżywając silne emocje takie jak strach, lęk, smutek czy złość, mogą doświadczać dystresu, niepokoju, dyskomfortu. Choć nie za każdym razem werbalizują trudne doznania, to ich zachowanie i emocjonalna ekspresja komunikują, iż trudno im znieść własne przeżycia emocjonalne. Żeby uniknąć nieprzyjemnych zaznać, podejmują działania nastawione na ich stłumienie, ucieczkę od nich lub odwrócenie od nich uwagi. Zachowania te z czasem są wzmacniane negatywnie, ponieważ zawsze, gdy uda się uniknąć przeżywania przytłaczających emocji i wywołującej je sytuacji, dyskomfort znika. Niestety wykorzystywanie strategii opartej na unikaniu na dłuższą metę nie pozwala nauczyć się skuteczniejszych i bardziej pomocnych sposobów radzenia sobie z intensywnymi emocjami. Program terapeutyczny opisany w niniejszym poradniku jest przeznaczony dla osób w wieku 7-13 lat dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi (m.in. Zaburzenie lękowe uogólnione, fobia społeczna, zaburzenie paniczne, fobie swoiste, agorafobia, zaburzenia depresyjne). Pomaga dzieciom zrozumieć odczuwane emocje i działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji,zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających uczuć. Uczy, że emocje - nawet te trudne i niewygodne - pełnią ważną funkcję, dlatego tak widoczna jest ich akceptacja, zezwalająca zapanować nad odruchową reakcją, żeby reagować sprawniej. Kształtowane w jego ramach umiejętności bazują na strategiach i zasadach zaczerpniętych z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii behawioralnej oraz terapii opartych na uważności i akceptacji. Niniejszy poradnik - stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty - służy do powtarzania i utrwalania wiadomości zdobytych w trakcie sesji. Zawiera wszystkie materiały konieczne do realizowania zadań zaleconych poprzez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla dzieci oraz ich rodziców, wspierając ich działania pomiędzy sesjami. Prezentowany program terapeutyczny wpisuje się w podejście transdiagnostyczne w terapii zaburzeń emocjonalnych - lękowych i nastroju (depresyjnych). Wyprodukowano go z myślą o wydajnej pracy z młodymi osobami wykazującymi objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe albo mieszane. Jego modułowa struktura umożliwia terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmienionie go w taki sposób, aby jak najlepiej przypasować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Cele programu terapeutycznego obejmują: • udoskonalone zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych; • dopuszczanie do siebie emocji i ich akceptowanie; • podważanie samoczynnych myśli i rozwijanie rozciągliwego myślenia; • wyeliminowanie emocjonalnego reagowania; • oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji; • zwalczenie negatywnych, unikowych reakcji; • reagowanie na emocje w konstruktywny sposób.
- Autorzy: Barlow David H., Bilek Emily L., Sherman Jamie A., Jill Ehrenreich-May, Kennedy Sarah M.
- Format: 19.0x24.5cm
- ISBN: 9788374899345
- pojemność: 224
- Oprawa: Miękka
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Rok wydania: 2021
- Rok wydania: 2022
- Tłumacze: Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
- Wydawca: GWP
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Transdiagnostyczna terapia zaburzeń emocjonalnych dzieci. poradnik. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.