Dlaczego ból głowy nie ustępuje po zażyciu aspiryny o wartości jednego centa, ale znika bez śladu, kiedy weźmiemy aspirynę, która kosztuje pięćdziesiąt centów? Dlaczego przepuszczamy pieniądze na wystawny posiłek, ale wycinamy kupony, aby zaoszczędzić dwadzieścia pięć centów na puszce zupy? Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji życiowych, wydaje nam się, że dokonujemy mądrych, racjonalnych wyborów.
Czy naprawdę tak jest? W nowym, poprawionym i powiększonym wydaniu bezprecedensowego bestsellera New York Timesa Dan Ariely obala lubiane przekonanie, iż my, ludzie, zachowujemy się racjonalnie. Od picia kawy po odchudzanie się, od zakupu samochodu po dobór partnera życiowego – nieprzerwanie przepłacamy, nie doceniamy i odwlekamy decyzję.
Takie zachowania nie są jednak przypadkowe ani pozbawione sensu. Przeciwnie, są systematyczne i przewidywalne, a co z tego wynika – czynią nas przewidywalnie irracjonalnymi. "wspaniała, pouczająca książka.
Wnikliwa, dostępna, pełna dowodów empirycznych na to, iż w pewnych dziedzinach i sytuacjach zachęty materialne działają w niespodziany sposób. My, ludzie, jesteśmy obdarzeni zaletami, które można zniszczyć przez wprowadzenie zysków ekonomicznych.
Lektura obowiązkowa!" Nassim Nicholas Taleb, autor bestsellera "New York Timesa", "Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń" "Pomysłowa i transparentna… Potęga irracjonalności jest książką dużo bardziej przełomową, niż może się wydawać na podstawie jej lekkiego tonu." "New York Times Book Review" "Zaskakująco frapująca.
dostępna. W książce Ariely’ego ekonomia i dziwactwa ludzkiego umysłu stają się zabawne i zajmujące. Fascynująca wycieczka po nauce o podejmowaniu decyzji, która odkrywa przed nami sposoby, w jakie normy społeczne, oczekiwania i okoliczności wodzą nas na manowce." "Time" "Dan Ariely w pomysłowy sposób wystawia racjonalność na próbę.
(…) świeże eksperymenty i optymistyczne idee wypływają z niego niczym woda z fontanny." "Boston Globe" "Zajmująca wycieczka po rozmaitych sposobach, w jakie ludzie działają wbrew własnym interesom, oparta na pomysłowo zaprojektowanych eksperymentach Ariely’ego.
(…) Osobista i dostępna." "BusinessWeek" "Książka Ariely’ego traktuje o ważkich sprawach… z nieprzewidzianą szczyptą humoru." "Entertainment Weekly" "Pomysłowa i przystępna.
Ariely ma znaczny talent do opowiadania historii. Gdyby inni badacze potrafili tak pisać, to świat byłby ulepszonym miejscem." "Financial Times" "Inteligentny, barwny fason Ariely’ego i jego skłaniające do myślenia argumenty składają się na fascynującą, a zarazem pouczającą lekturę." "Publishers Weekly" "Taksonomia głupoty finansowej." "The New Yorker" Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Potęga irracjonalności. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.