Nr dopuszczenia MEN: 951/4/2020
W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 2, część 2 znajdują się teksty epoki pozytywizmu.
Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok. Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w naturalnym porządku i w różnorodnych kontekstach.
Stałą cechą kolekcji jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej. Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Dokładnie dobrana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, tworzące i wzbogacające współczesność. Element Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.
W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.
Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach. Dzieła, które posiadają być poznane całkowicie, są reprezentowane fragmentami oraz omówieniami całości.
Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem, a także samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.
Lektury przeznaczone do czytania całkowicie mają oprócz obudowy fragmentów tzw. Przewodniki po lekturze.
znaczną częścią opracowania lektur są niebanalne, zróżnicowane, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów kształt znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury użytkowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).
Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych tam, gdzie było to realne z treściami z zakresu literatury i kultury.
Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza zróżnicowane interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne oraz biograficzne. Niebanalny wybór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a w głównej mierze pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Dużo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.
Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych, okienek z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, atrakcyjnych i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki kształt książki nawiązuje do korzystnie uczniom znanej formy hipertekstu. Atrakcyjna, a zarazem prosta i klarowna forma upraszcza percepcję materiału i pracę z książką.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla J.polski lo przeszłość i dziś 2/2 w.2020 - paczoska ewa. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.