Włodzimierz Prokopiuk podjął się opracowania tematu o dużej aktualności dla praktyki edukacyjnej. Współczesna edukacja wykonywana na terenach szkół przybrała postać cyklu technologicznego, prakseologicznego, w którym liczą się sprawność, produktywność, ekonomiczność i do tego dobrany stosowny układ treści, metod, form i środków, mniejsze zaś znaczenie ma jednostkowy rozwój uczniów. Autor upomniał się o podejście humanistyczne, w którym pierwiastek ludzki, jednostkowy ma podstawowe znaczenie. [...] Godne uwagi jest jeszcze to, iż Włodzimierz Prokopiuk nie ogranicza analiz do zagadnień edukacji i nauczycieli, ale także uwzględnia stan rozwoju współczesnych nauk pedagogicznych, które mogą dawać podstawy do postępowej edukacji, najczęściej do wychowania, kształcenia, opieki, profilaktyki. Wskutek tego książka może być traktowana także jako głos w dyskusji z zakresu pedagogiki ogólnej, metodologii pedagogiki i metodologii badań pedagogicznych. [...] Oprócz kandydatów na nauczycieli przygotowywanych w systemie kształcenia wstępnego w szkołach i uczelniach pedagogicznych, a także nauczycieli różnych profilów kształcenia [...] adresatami książki mogą być także nauczyciele akademiccy odpowiedzialni za kształcenie na kierunkach nauczycielskich, uczeni z kręgu nauk pedagogicznych, politycy oświatowi odpowiedzialni za funkcjonowanie polskiego systemu oświatowego. Trzeba jednak istotnie zaznaczyć, iż treści książki nie są łatwe, wymagają skupienia, spokojnej, niespiesznej refleksji, mogą być zastosowaneczne do jednostkowej lektury, skłaniać do namysłu, do krytycznej analizy współczesnej rzeczywistości edukacyjnej i szukania nowych dróg. Mogą być {pomocn|przydatn)e dla osób ambitnych poznawczo i świadomie wybierających zawód nauczyciela, dla czytelnika akceptującego specyficzny, barwny, metaforyczny język dzieła, odbiegającego od sztywnych konwencji prac naukowych. Z recenzji prof. Zw. Dr. Hab. Stanisława PałkiInstytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nauczyciel na polach humanizacji edukacji,602KS (59823). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.