Świat jest pełen barier ograniczających realizację zamierzeń każdego człowieka.Osoby, które w życiu nie doświadczyły niepełnosprawności osobiście albo nie zetknęły się z nią w relacjach z najbliższymi czy nie napotkały jej na swej drodze zawodowej, z reguły nie są wstanie racjonalnie postrzegać trudności piętrzących się przed ludźmi z niepełnosprawnością. Nieraz ograniczenia związane z niepełnosprawnością postrzegają przez pryzmat migawek medialnych, koncentrujących się na tym, co widoczne i mierzalne. Tymczasem istnieje sporo ograniczeń powstałych na skutek relacji, stereotypów czy niedoskonałych rozwiązań prawnych. Są one istotnie widoczne w analizie sytuacji społecznej osób pozostających w centrum zainteresowania niniejszego tomu. Są to problemy związane z postawą wobec inności, bariery edukacyjne, zawodowe, prawne, a także te związane z życiem powszednim (chociażby skromne zasoby ekonomiczne czy niedocenianie możliwości wykonywania prostych czynności samoobsługowych).Jednym z celów tomu jest rozpatrzenie niektórych utrudnień, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością i ich najbliżsi ? począwszy od tych ukonstytuowanych na organizacji życia społecznego (wyprowadzonych z szanowanych teorii socjologicznych), a skończywszy na tych najszczególniej przyziemnych, odnoszonych do jednostkowych, indywidualnych zdarzeń. Niektóre z nich są osadzonew zdarzeniach głęboko traumatycznych, inne wynikają z sytuacji niewiele istotnych.Jedne kojarzą się z działaniem zinstytucjonalizowanym, planowym i przewidywalnym, a inne ze zdarzeniami przypadkowymi.Kontynuacją tej problematyki jest zagadnienie zasobów własnych (nieraz utożsamianych z kompetencjami), umożliwiających pokonywanie wymienionych barier, a także kwestie wsparcia udzielanego poprzez szeroko pojęte instytucje społeczne.Treści oddanego czytelnikowi ? już jedenastego ? tomu kolekcji Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych ? pozostają właśnie w kręgu tej tematyki. Całość opracowania pozostała podzielona na cztery części. Kategorią przewodnią pierwszej są przeżycia traumatyczne, w drugiej Czytelnik wyszuka zagadnienia związane z postawami społecznymi wobec osób z niepełnosprawnością i ich planami życiowymi. Kolejna grupa tekstów umieszczonych w częścitrzeciej obejmuje zagadnienia kompetencji społecznych, wsparcia i innych uwarunkowań funkcjonowania osób niepełnosprawnych.W części ostatniej zostały opisane kanadyjskie i francuskie doświadczenia w zakresie edukacji uczniów z niepełnosprawnością, a także czeskie przemiany w kształceniu pedagogów specjalnych na przykładzie Uniwersytetu Ostrawskiego oraz proces reformowania domów opieki społecznej na terenie Słowacji.W imieniu kolegium redakcyjnego serii pragnę podziękować Autorom poszczególnych tekstów, a szczególne podziękowania kieruję w stronę Recenzenta tomu Pani prof. US, dr hab. Teresy Żołkowskiej, za nad wyraz merytoryczną, a zarazem życzliwą ocenę treści.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej. tom 11. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.