Pierwsza forma (...) natury odnosi się do Boga, jako Przyczyny całej rzeczywistości, druga - obejmuje sferę przyczyn prymordialnych wszystkich rzeczy, trzecia - odkrywana jest w rzeczywistości materialnej opisanej podziałami, czasem i przestrzenią, a czwartą jest Bóg pojęty, jako Kres wszystkiego stworzenia.
(...) Tak pojęty czwórpodział natury wyznacza, jak powiedziano, schemat kompozycyjny Periphyseonu: księga pierwsza pełni rolę swoistego wprowadzenia, przygotowującego narzędzia pojęciowe do dalszych analiz, księga druga dotyczy natury pierwszej, niestworzonej i generujejącej, którą jest Bóg pojęty jako Przyczyna wszystkich rzeczy.
Księga trzecia poświęcona jest analizom natury drugiej, stworzonej i stwarzającej, na którą składa się sfera przyczyn prymordialnych. W księdze czwartej Eriugena przeprowadza analizy trzeciej formy natury, stworzonej i niestwarzającej, która obejmuje skutki przyczyn prymordialnych, czyli całość rzeczywistości wytwarzanej ujętej w stanie rozproszenia, opisanej zróżnicowanymi podziałami.
Księga piąta wreszcie traktuje typowo o doktrynie powrotu wszelkich rzeczy do ich źródła, którym jest Bóg pojęty jako cel całego stworzenia, czyli jako natura niestworzona i niestwarzająca.(fragment Wstępu do Księgi drugiej)Antyk 2010, ISBN: 978-83-61199-14-4, 125x205, 318 s., oprawa twarda Periphyseon Księga II seria dwujęzyczna Jan Szkot Eriugena...
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Periphyseon Księga 2. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.