W swojej książce, niemiecki filozof prawa, autor wielu prac naukowych dokonuje swoistego rozprawienia się z nowym trendami bioetycznymi, które relatywizują wartość życia ludzkiego. Ostrze krytyki Singera skierowane jest w poglądy australijskiego etyka Petera Singera, który idzie na czele pochodu, posiadającego za cel położenie kresu etyce klasycznej, nie tylko judeochrześcijańskiej, ale i kantowskiej.
Poglądy Singera szokują (jest to po części zamierzony chwyt marketingowy) - jest on m.in. Za akceptacją postnatalnego dzieciobójstwa, twierdząc, że nienarodzeni i nowonarodzeni ludzie nie są osobami, gdyż nie są świadomi i nie mogą podejmować racjonalnych wyborów.
Temu zrelatywizowaniu ludzkiego życia towarzyszy kompensacyjne uświęcenie życia zwierząt, co Picker wyraża w haśle: "obojętność w obliczu embriona i pasja wobec żabiego skrzeku". Picker szczególnie mądrze nie atakuje Singera za odrzucenie zasady świętości życia, bo Singer czyni to świadomie i z dumą,pokazuje mu niekonsekwencje w jego założeniach etycznych.
Etyka praktyczna Singera jest bowiem wersją utylitaryzmu, czyli zakłada, że dążenie do szczęścia i dobrobytu jest naczelną zasadą moralną. Tymczasem, jak przedstawia Picker społeczeństwo, w którym nasze życie będzie mogło być cenione na podstawie jakichś niejasnych kryteriów jakości życia za "życie niewarte przeżycia" stanie się społeczeństwem strachu i ryzyka, a poprzez to niemożliwe stanie się w nim osiągnięcie szczęścia, co jest celem utylitaryzmu.
Książka Pickera nie wyczerpuje się w sporze z nową etyką, ale też porusza kwestie wolności badań naukowych i daje pewne sugestie, dotyczące prawnego zabezpieczenia godności ludzkiej przed zapędami genetyków.
niezwykle przydatne są zamieszczone na końcu książki indeksy osobowe, a także pojęć i terminów. Trudno znaleźć w książce jakieś wady, może jedynie fason wywodów autora jest dość oschły i bardzo zwięzły, co wymaga szerokiego skupienia przy lekturze (czytamy wszak dzieło naukowe, nasycone argumentacją i logicznie ułożone).
Książka wszystkich zajmujących się bioetyką, osoby szukające argumentów do dyskusji z nową etyką ergonomiczną oraz ludzi chcących zrozumieć istotę dzisiejszych sporów wokół problemów powstających na styku medycyny, nauki i etyki.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla GodnoÅć człowieka a życie ludzkie. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.