Badając kulturę filmową w krajach podbitych poprzez Japonię w latach 18951945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło nienaruszalną część składową narracji imperialnej i służyło przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta poprzez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza usprawnia zrozumienie zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium Wschodzącego Słońca i wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej części świata. Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu kolonialnego, a następnie pokazuje obraz okupacji z punktu widzenia ludności podporządkowanej, odwołując się jednocześnie do dzieł rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych. Powiązanie kina kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii dalekowschodnich.
Krzysztof Loska profesor nauk humanistycznych, kierownik Katedry Teorii i Antropologii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Prowadzi badania z zakresu historii kina azjatyckiego, postkolonializmu, a także kulturowych uwarunkowań tekstów filmowych, jest autorem stu sześćdziesięciu artykułów naukowych, a także kilkunastu książek, m.in. Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Adaptacje literatury japońskiej (2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla W cieniu imperium wschodzącego słońca. japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w azji wschodniej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.