Powyższe rozważania, będące próbą krytycznego spojrzenia na pewien, stosunkowo wąski fragment tradycji filozoficznej, w określonej proporcji wpisują się we wciąż żywe myślenie oscylujące pomiędzy Kantem a Heglem.
I ale literatura przedmiotu, oprócz znanych już dzieł, nadal „rośnie w siłę", to zdaje się jednak, że jej pole interpretacyjne nie znalazło jeszcze satysfakcjonującego spełnienia. Dzieje się tak z jednej strony w wyniku niesłabnącej błyskotliwości tematu, z drugiej zaś z odkrywania wielu nowych możliwości interpretacyjnych.
Dlatego poddając analizie Kantowską filozofię transcendentalną na ogół uwzględniliśmy ten jej zakres problemowy, który pomiędzy Heglowskim spekulatywizmem a postkantowskim idiografizmem kształtował współczesny sens myślenia Kantem.
W dalszej kolejności, określając specyfikę sporów wokół niego narosłych, odwołaliśmy się do myślenia problemowego, by na podstawie właściwego mu przesłania śledzić te motywy transcendentalizmu, które doprowadziły do hermeneutycznego „czytania" Kanta.
fason oczywiste jest, iż prezentowane kwestie stanowią jedynie wąski fragment tego, co można w ich ramach przekazać. Traktując je jako niedokończoną opowieść, dążyliśmy do tego, by nie gubiąc jej widocznych treści, akcentować fakt, że nie tylko Kant, ale także (co najmniej w równiej mierze) Hegel byli sprawcami podobnych inspiracji.
Można oczywiście spierać się, które z nich wydają się dziś ważniejsze. Z równą determinacją można także definiować klimat, w jakim toczono dyskusje na temat aktualności filozofii obu powyższych myślicieli.
Niezależnie od rezultatu dyskusji, powoduje to sytuację, w której występowanie w debatach filozoficznych Kanta i Hegla kreśli granice współczesnego dyskursu filozoficznego (Fragment Zakończenia).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kantowskie a priori i problem jego uhistorycznienia, 978-83-7467-217-7. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.