Monografia to rezultat pracy międzynarodowej grupy naukowców, zainteresowanych badaniem działań inwestorów zagranicznych we wdrażaniu programów społecznej odpowiedzialności biznesu w krajach rozwijających się.
Autorzy starają się zweryfikować główną hipotezę, iż gotowość korporacji wielonarodowych do działania na rzecz społeczności lokalnych zależy od dojrzałości krajowych i lokalnych ram prawnych. Im bardziej rozwinięty jest kraj pod względem standardów prawnych, tym bardziej lokalna społeczność czerpie korzyści z CSR.
Natomiast w biednych krajach – ze słabymi standardami prawnymi, międzynarodowe producenta nie są zobowiązane do respektowania potrzeb miejscowej ludności. CSR stała się jedną z najważniejszych koncepcji progresywnego zarządzania.
Odpowiedzialność społeczna biznesu jest często definiowana jako koncepcja, w której producenta integrują elementy społeczne i środowiskowe z działaniami biznesowymi, zarządzaniem i relacjami z interesariuszami.
Badania Autorów nad społeczną odpowiedzialnością biznesu ujawniły, że istnieją dwa główne modele: pierwszy to model After Profit Obligation, nawiązujący do piramidy potrzeb Maslowa, opisany przez amerykańskiego ekonomistę A.B.
Carrolla. Model ten zakłada, iż w obszarze odpowiedzialności ekonomicznej istnieje możliwość wyboru pomiędzy zyskiem a ryzykiem. Zwolennicy tego podejścia dostrzegają,skomplikowane warunki rynkowe zmuszają przedsiębiorców do priorytetowego traktowania własnych interesów, co także skutkuje maksymalizacją bogactwa społecznego.
Milton Friedman uważał, iż wkład danej firmy w ogólny dobrobyt polega na jej skutecznej i efektywnej produkcji dóbr i usług, która trwa tak długo, jak długo społeczeństwo uzna to za poręczne, pozostawiając kwestie odpowiedzialności społecznej państwu.
Drugi model, który został spopularyzowany w głównej mierze w twórczości D.J. Wooda, nosi nazwę Before Obligation Zysk. Pod pewnymi względami model ten jest odwróconą hierarchią. Uważa się, iż wartościami najwyższymi i najważniejszymi są wartości moralne, jednak są one podporządkowane wszystkim innym wartościom.
Dlatego u podstawy piramidy leży odpowiedzialność moralna, która jest używana niezależnie od warunków, w jakich działa organizacja. Zgodnie z tym modelem moralna postawa właścicieli, menedżerów i zwykłych pracowników kreuje wartość dodaną, która wpływa na kształtowanie i pogłębianie relacji z interesariuszami oraz daje firmie przewagę konkurencyjną.
Idea wzajemnej solidarności oznacza,producent dążąca do zysku nie powinna szkodzić społeczeństwu, w którym się znajduje. Społeczną odpowiedzialność biznesu można traktować jako składnik szerszego obszaru nauk ekonomicznych, który nazywa się ekonomią społeczną.
Ekonomię społeczną można też traktować jako odpowiedź na nieprawidłowości w funkcjonowaniu gospodarki narodowej i fiasko modelu neoliberalnego. W latach 2020-2021 byliśmy świadkami bardzo istotnych i fundamentalnych wydarzeń związanych z pandemią COVID-19 i postępowaniem wiodących firm farmaceutycznych produkujących szczepionki przeciwko koronawirusowi (m.in.
Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Johnson & Johnson, czy opracowane w Rosji, Chinach, Indiach itp.). Pfizer skorzystał z ogromnych dotacji w wysokości 6,5 miliarda euro. Główne pytanie w odniesieniu do tych subsydiów pozostaje otwarte i bez odpowiedzi: czy te przedsiębiorstwa działały zwykle w interesie społeczności międzynarodowej, czy po prostu wykorzystały okazję do wzbogacenia się w brutalny sposób (poszukiwanie udoskonalonych cen, nagłe zatrzymanie produkcja szczepionek, odmowa dostarczania szczepionek po niższych cenach do mniej zamożnych krajów itp.).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Theoretical and practical aspects of CSR implementation by foreign investors, AZ#28704C20EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.