Wstęp Książka jest poświęcona zagadnieniom wykorzystania nietoksycznych metod w grafice warsztatowej. Od lat 90. XX w. Zauważalne jest znaczne zainteresowanie ekologicznym aspektem technologii graficznych, typowo w USA, Kanadzie i w krajach Europy Zachodniej.
W Polsce równocześnie nietoksyczne techniki, jak i materiały oraz warsztat nie są szerzej znane. Ze względu na swoje liczne mocne strony, jak jeszcze potencjał wyrazowy, alternatywne techniki i materiały zasługują na głębszą analizę, szerszą aplikację w nowoczesnym warsztacie graficznym oraz przybliżenie polskiemu czytelnikowi tych zagadnień.
Ze względu na szczególnie rozległy obszar badań najróżniejszych działań artystycznych, w założeniu praca stanowi plastikowe ujęcie problemu z analizą poszczególnych metod, technik i tworzyw. Znaczenie pracy zawiera się w jej podstawowych, równorzędnych aspektach, określających jej wartość zarówno w zakresie naukowym, jak i użytecznego wykorzystania.
Aspekt naukowy znajduje swoje odzwierciedlenie w poszerzeniu wiedzy o grafice, istocie współczesnych rozwiązań warsztatowych, możliwości i zastosowań nietoksycznych technologii. Oparte na badaniach rozwiązania, opisane techniki wraz z podaniem parametrów technicznych i receptur, w szerokim stopniu przybliży naukowo- -artystycznemu środowisku grafików w Polsce, dynamicznie rozwijający się na Zachodzie obszar grafiki non-toxic.
W upowszechnieniu nowych kierunków badań w zakresie technologii graficznych, poszerzeniu wiedzy o grafice artystycznej i jej współczesnych dokonaniach zawiera się popularyzatorski aspekt niniejszej pracy.
Artyści graficy znajdą tu charakterystyki nietoksycznych technik, propozycje receptur oraz opis przeprowadzonych doświadczeń, wraz z prezentacją uzyskanych efektów. Mam nadzieję, że przedstawiony materiał będzie inspiracją dla czytelnika do jednostkowych poszukiwań twórczych, które okażą się wartościową artystycznie eksploracją.
Książka powstała z myślą o wszelkich osobach zajmujących się grafiką albo zainteresowanych nią, które są skłonne przeżyć twórczą przygodę i doświadczyć innych, bezpieczniejszych, współcześnie wykorzystywanych metod i środków bądź mających potrzebę zaktualizowania swej dotychczasowej wiedzy i praktyki artystycznej.
Adresatami niniejszej pracy są najczęściej graficy praktycy, pracownicy naukowi wyższych uczelni, studenci kierunków artystycznych, nauczyciele i uczniowie liceów plastycznych. Zaprezentowany w tej publikacji alternatywny charakter warsztatu graficznego może czynić ją pomocną w organizacji i prowadzeniu pracowni plastycznych w placówkach oświatowych i edukacyjnych.
Uwzględniając uniwersalne przesłanie i poręczny charakter omawianych zagadnień, mam nadzieję, iż książka będzie atrakcyjna dla wszystkich osób, którym proekologiczny wymiar twórczości nie jest obojętny.
Podziękowania Autorka wyraża wdzięczność Recenzentom niniejszej monografii: Profesorom Henrykowi Ożogowi i Andrzejowi Markiewiczowi za wnikliwą i życzliwą ocenę i cenne uwagi istotnie pomocne w ukształtowaniu ostatecznej zawartości i formy książki.
Słowa serdecznego podziękowania kieruję do prof. Jana Szmatlocha i mgr Barbary Czapor-Zaręby za przeprowadzenie szeregu doświadczeń 8 Wstęp z użyciem nietoksycznych środków i tworzyw w technikach druku wklęsłego i wypukłego oraz za udostępnienie efektów badań i powstałych wspaniałych grafik.
Składam podziękowania mgr. Inż. Stanisławowi Kamińskiemu za mistrzowskie i rzetelne zaprojektowanie, wykonanie i uruchomienie stanowisk będących bazą badawczą Pracowni organicznych Technik Grafiki w Instytucie Sztuk efektownych na Wydziale Sztuki Akademii im.
Jana Długosza. Paniom dr Renacie Misztal i mgr Agnieszce Balińskiej z Wydziału Matematyczno- Przyrodniczego AJD dziękuję za przystępne przybliżenie mi i czytelnikom procesów chemicznych zachodzących podczas trawienia metalowych matryc.
Chcę także podziękować wszystkim osobom współpracującym ze mną jednocześnie w trakcie realizacji zadań projektu, jak i przy powstawaniu publikacji. Niezwykle dziękuję mojej Rodzinie, Monice i Bartkowi oraz bliskiej mi osobie – dr.
hab. Inż. Jerzemu Winczkowi – za dużą pomoc i wsparcie i trud włożony w przygotowanie tworzyw monografii do edycji. Katarzyna Winczek
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ekologiczne techniki grafiki warsztatowej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.