Jakość zajmuje ważne miejsce w nauce i jest przedmiotem szerokiej tematyki dotyczącej ważnych obszarów życia społecznego. Jest kategorią badawczą o interdyscyplinarnym charakterze i z tego względu jest przedmiotem badań w różnych dyscyplinach naukowych.
Wyraża się w sposobie kierowania organizacją i jest bezdyskusyjnie istotnym aspektem, który w dużym stopniu decyduje o porażce i sukcesie organizacji. Znaczenie jakości rośnie, a jej pojęcie nieustannie ewoluuje.
aktualnie jakość nie odnosi się już do tego, w jakim stopniu dany towar bądź usługa realizuje wymogi klienta,w dodatku dotyczy procesów zarządczych. Zarządzanie jakością jest to celowe wykonywanie funkcji zarządzania w zakresie optymalizacji użytkowania zasobów i innych czynników i racjonalizacji procesów, skoncentrowane na uzyskiwaniu wyrobów o wysokiej jakości i ciągłym ich doskonaleniu.
Zatem w zarządzaniu jakością widoczny jest cel, który za każdym razem powinien być ukierunkowany na doskonalenie jakości wyrobów, zmierzający do zaspokojenia oczekiwań i potrzeb, a także usatysfakcjonowania klienta.
Zarządzanie jakości jest podejściem, które dąży do doskonalenia efektywności i elastyczności organizacji w celu spełnienia wymagań, potrzeb i pragnień klientów. Współcześnie obserwuje się ogromny wzrost zainteresowania problematyką jakości, co wynika z rozwoju rynku i chęci podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw.
Rozwój naukowo-techniczny, potrzeba bezustannej modyfikacji wyrobów, dążenie do podniesienia efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw wywołują, iż coraz obszerniejszą uwagę przykładają one do jakości swych procesów i produktów finalnych.
Z kolei dążenie do poprawy jakości produkcji wywiera nacisk na wprowadzanie nowych technologii, co skutkuje wzrostem sprawności pracy, tworzeniem kultury wspierającej innowacje, innowacyjnością produktów, mniejszym zużyciem surowców, rozszerzonym wynikiem proekologicznym, lepszym wykorzystaniem środków produkcji, pełniejszym zaspokajaniem wzrastających potrzeb klientów, wreszcie powiększeniem tempa rozwoju przedsiębiorstw i całej gospodarki – wzrostem poziomu dobrobytu całego społeczeństwa.
Niniejsza monografia stanowi zbiór zagadnień obejmujących obszary tematyczne związane z jakością, systemowym zarządzaniem jakością, metodami, technikami i narzędziami zarządzania jakością, rolą progresywności w kształtowaniu jakości, bezpieczeństwem i kształtowaniem jakości żywności, czy kształtowaniem jakości wyrobów przemysłowych.
Autorami rozdziałów są nauczyciele akademiccy Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. Monografia kierowana jest do kadry naukowej, a także studentów kierunków związanych z nauką o zarządzaniu i jakości towarów.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Determinanty i metody zarządzania jakością. wybrane problemy. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.