Na treść tej książki składają się dwie minipowieści: „Armelle" i „Fascynacja" oraz opowiadanie „Koniec i początek". Zgodnie z tym, co sugeruje jej tytuł, tematem przewodnim tych utworów są relacje pomiędzy kobietą i mężczyzną.
Ich bohaterami są ludzie młodzi, w pokaźnym stopniu idealiści i romantycy. Fabuła dotyczy wkraczania w życie i dorosłość, inicjacji uczuciowej, przy czym bohaterom przyjdzie zapłacić wysoką cenę za swoje doświadczenia.
Według „Armelle" został nakręcony w 1990 roku film fabularny, który wyreżyserował Jan Lenczowski. „Armelle" najlepiej potraktować jako baśń o poszukiwaniu ideału, refleksje o tym, iż pogoń za nim i konfrontacja z rzeczywistością łączy się z wysoką ceną i przynosi ból.
Młody człowiek, świeżo po studiach, któremu do tej pory wszystko dosyć łatwo przychodziło, poznaje w pociągu dziewczynę, wcielenie jego ideałów. Wysiada za nią na nieznanej stacji i podąża przez las, w deszczu, coraz bardziej oczarowany.
Nie wszystko potoczy się jednak tak jak sobie wymarzył… Nieco oszołomiony dostaje się na stację, lecz postanawia wrócić i odnaleźć swój „ideał", coś sobie udowodnić. Tak rozpoczyna się swoista odyseja, poszukiwanie i rozpytywanie mieszkańców, godziny wyczekiwania na stacji, wypatrywanie tej jedynej twarzy pośród tłumu, trwanie na posterunku wbrew przeszkodom i okolicznościom…wbrew rodzącej się wrogości bywalców dworca… Znowu łapię się na tym, iż podoba mi się sposób narracji Iredyńskiego, który przypomina scenariusz (ba, Armelle to jest gotowy scenariusz, na jego podstawie powstał, w 1980 roku, film).
poprzez taką konstrukcję, pisarz musi wydobyć głębię psychologiczną bohaterów z dialogów, a nie z rozbudowanych opisów. Bohater opowiadania to romantyk, z dużą ilością sentymentalizmu, naiwności, donkiszoterii choćby.
Postać ta byłaby nieznośna, gdyby nie atrakcyjne rozmowy wplecione w tekst, z przypadkowo spotkanymi, innymi osobami tego dramatu (z Barbarą, z pijakami na dworcu, zwłaszcza z tłumaczką książek). Zaryzykuję stwierdzenie, że gdyby nie owe błyskotliwe podmiany myśli, autor niebezpiecznie blisko otarłby się o …kicz.
Myślę też, że to celowy zabieg. Pisarz uwydatnia,w momencie, kiedy w grę wchodzi uczucie, człowiek inteligentny i racjonalny staje się bezbronny. „Fascynacja" to historia rozczarowania nieco innego rodzaju.
W drugim opowiadaniu nie ma śladu sentymentalizmu, a utwór mnóstwo zyskuje. Bohaterem jest Andrzej, młody człowiek, pochodzący z niewiele znaczącej miejscowości, podejmujący studia w Akademii Sztuk pięknych. Trafia pod skrzydła profesora, który okazuje się jego dawnym znajomym.
Jan Kowalski, znany malarz – był przed laty opiekunem drużyny harcerskiej, idolem młodzieży i odegrał szczególną rolę w dramatycznych wydarzeniach, po czym – wyjechał. Jan rozpoznaje swego młodego przyjaciela i kontynuują przerwaną znajomość.
Wprowadza Andrzeja w arkana sztuki i w środowisko artystów. Młody człowiek powoli odkrywa prawdziwą twarz mistrza i świat pozorów, w którym żyje. Uzmysławia sobie sens wydarzeń sprzed lat. Krok po kroku demaskuje obłudę jego przyjaźni, patriotyzmu, miłości …nawet sztuki.
Zaledwie został dopuszczony do świata uznanego przyjaciela, a już zostaje postawiony przed koniecznością ponownego rozstania, tym razem prawdopodobnie na zawsze. Czy mistrz zdążył odcisnąć piętno na swoim podopiecznym? Dodatkowym zabiegiem i smaczkiem w utworze jest wprowadzenie postaci pisarza – jak można domniemywać, sylwetki samego Iredyńskiego.
„Koniec i początek" to monolog wewnętrzny pana, który w oparach alkoholu, w nieco zaskakujący dla czytelnika sposób, doprowadza do rozstania z żoną. Główny bohater to pan w średnim wieku, który po pierwszym nieudanym małżeństwie, jednoczy się z dużo młodszą, atrakcyjną kobietą.
Małżeństwo przypomina idyllę. Wydawać by się mogło, iż ziściły się wszystkie marzenia. Małżonkowie rozumieją się bez słów, porozumiewają szyfrem rozumianym tylko przez zakochanych. I tylko to chwilowe zmieszanie na wspomnienie pewnego znajomego… Mąż próbuje wielkodusznie zbagatelizować incydent, lecz w pewnym momencie, czym zaskoczył nawet chyba sam siebie, dochodzi do wniosku, że nie może tak żyć… Świat Iredyńskiego – to świat cynizmu.
Jego bohaterowie łakną ideałów, lecz te w konfrontacji z życiem – sięgają bruku. W konsekwencji są zdezorientowani i bezradni. Opuszczeni i samotni. Przegrani. Dlaczego taki wariant bohatera zajmował pisarza? Myślę, iż bohater literacki to projekcja wyobraźni pisarza, to jego sny, rozterki, jego wiedza, jego dialektyka, no i oczywiście – jego podświadomość Mnie interesują skrajności, w nich znajdują się najistotniej wyraziście tendencje naszych lat.
Na naszych oczach dzieje się umieranie pewnego świata, nasza przyszłość jest zakryta. Moi bohaterowie są personifikacją niepokojów. Jest to fragment wywiadu, którego autor udzielił Halinie Murza-Stankiewicz w roku 1972, który najlepiej oddaje intencje niniejszej antologii.
Pierwszy tom Dzieł zgromadzonych Iredyńskiego mnie zachwycił. Czy w drugi jest prawidłowy? Przyznaję, iż z równie wielką przyjemnością, dałam się porwać „filmowej" narracji i zapadającym w pamięć dialogom.
Autorką całości powyższego tekstu jest Aleksandra Urbańczyk. Został on opublikowany po raz pierwszy w 2013 roku na obliczakultury.pl i ksiazkioli.blogspot.com. Pierwszy akapit został nieco przeredagowany.
Projekt okładki: Karolina Lubaszko
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Związki uczuciowe. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.