Tytuł Profile refleksyjności i typy karier Podtytuł Perspektywa poradoznawcza Autor Ewa Dębska Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-4609-2 Rok wydania 2020 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 372 Format pdf, epub, mobi Spis treści Wstęp 9
1. O przeróżnych ujęciach refleksyjności i refleksji 25
1.1. Refleksja jako cecha biegu życia człowieka 27
1.2. Refleksyjność jako styl poznawczy 31
1.3. Refleksja jako kompetencja 41
1.4. Refleksja a refleksyjność – rozróżnienie pojęć 47
2. O refleksji i refleksyjności we współczesnym
poradoznawstwie 50
2.1. O całożyciowym poradnictwie i jego aplikacjach 51
2.1.1. Założenia i cele poradnictwa całożyciowego 52
2.1.2. Głosy krytyczne wobec całożyciowego poradnictwa 70
2.1.3. Znaczenie refleksji i refleksyjności w poradnictwie całożyciowym 73
2.2. O orientacji krytycznej w poradnictwie 77
2.2.1. Krytyczna refleksja nad pracą doradcy w kontekście uwarunkowań systemowych 79
2.2.2. Obszary władzy doradcy w kontekście indywidualnym 84
2.3. O orientacji konstruktywistycznej w poradoznawstwie
w perspektywie analizy poradnictwa kariery 95
2.3.1. Pragmatyczne wykorzystanie podejścia
konstruktywistycznego 99
2.3.2. Refleksyjność w poradnictwie zorientowanym
konstruktywistycznie 105
2.3.3. Krytyczny namysł nad orientacją konstruktywistyczną w poradnictwie 120
3. Kariera i rozmaite jej odsłony 123
3.1. Rozumienie pojęcia „kariera" 124
3.2. Wybrane modele, wzory i typy karier 131
3.2.1. Typologie karier homogenicznych 132
3.2.2. Typologie karier heterogenicznych 138
4. Założenia metodologiczne badań nad refleksyjnością
doradców zawodowych w konstruowaniu swej kariery 163
4.1. Przyjęta strategia badawcza 164
4.2. Przedmiot badań, cele badań i pytania badawcze 170
4.3. Metoda doboru próby badanych 172
4.4. Procedura prowadzenia badań 176
4.5. Etyczne aspekty prowadzenia badań 180
5. Refleksyjność w karierach badanych doradców 184
5.1. Opowiedziane historie życia 195
1. Joanna – Chcę [...] wzbogacać mój koszyk kompetencji 197
2. Wanda – rozmaite szkolenia są domknięciem i ukojeniem
na rynku 200
3. Katarzyna – Przygotowując się do pracy, brałam udział w całej formule warsztatów, bloków, terapii i studiów
podyplomowych 204
4. Aleksandra – Tak naprawdę myślę o własnym rozwoju,
o nadawaniu życiu sensu 208
5. Olga – Cieszę się, że mogę pracować i z młodzieżą, i z osobami dorosłymi. [...] robię, co lubię 212
6. Zuzanna – Na razie niczego nie chcę zmieniać 214
7. Teresa – Od zawsze chciałam pracować w przewidywalnym
środowisku 215
8. Wiktoria – Jeśli wiem, że mogę coś zmienić, to zastanawiam się, jak do tego podejść, lecz nie forsuję 218
9. Renata – Nadal chciałabym się tym zajmować, czym się
zajmuję 220
10. Nina – Wybrałam odpowiednią ścieżkę, która korelowała z tym, co ja chcę 223
11. Jagoda – Jestem ekspertem [...] praca, którą dostaję właściwie zawsze, to praca z bezrobotnymi 225
12. Anna – Myślę, iż już jestem prawie u szczytu 227
13. Alicja – Pomyślałam, że warto byłoby posiadać doświadczenie zawodowe w kontekście poszukiwania pracy 231
14. Sylwia – Chcę uczyć i szczególnie dobrze mi wychodzi
przekazywanie wiedzy 232
15. Krzysztof – Moja pozycja na rynku to kwestia zdobytych doświadczeń 235
16. Marta – potrzebny doradca zawodowy, więc skończyłam studia podyplomowe z doradztwa 237
17. Paulina – Mam dużą świadomość siebie i podążam za swoją intuicją 239
18. Piotr – Moja droga zawodowa to zbiór przypadków, które staram się zastosować na swoje zapotrzebowania 242
19. Iwona – Moje życie zawodowe było za każdym razem związane
ze szkołą 246
20. Aniela – Miałam już wtedy dwoje dzieci [...], teraz cały czas się rozwijam 248
21. Łucja – Mąż dostał ofertę [...] samego go nie puszczę, rodzina to rodzina 250
22. Tamara – Jak się pojawiały dzieci [...], to moje plany też troszkę się zmieniały 253
23. Urszula – Mój mąż wtedy pływał [...] chcę mieć dla niego więcej czasu 256
5.2. Typologia karier osób biorących udział w badaniach 261
5.2.1. Kariery kumulatywne 262
5.2.2. Kariery stabilne 264
5.2.3. Kariery urynkowione 267
5.2.4. Kariery adaptacyjne 269
5.2.5. Kariery familijne 271
5.3. Profile refleksyjności osób biorących udział w badaniach 275
5.3.1. Profil refleksyjności egzystencjalnej 275
5.3.2. Profil refleksyjności intrapersonalnej 284
5.3.3. Profil refleksyjności antycypacyjnej 290
5.3.4. Profil refleksyjności racjonalnej 297
5.3.5. Profil refleksyjności interpersonalnej 302
5.4. Znaczenie profili refleksyjności dla przebiegu karier edukacyjnych i zawodowych 310
6. Podsumowanie wyników badań, a także propozycje kolejnych
eksploracji 315
Bibliografia 329
Netografia 354
Aneks: Charakterystyki badanych osób 357
Spis tabel i schematów 363
Abstract: Reflexivity Profiles and Career Types. The Counseling Perspective 364
Abstrakt: Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza 364
Indeks nazwisk 365
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Profile refleksyjności i typy karier - ewa dębska (epub), AZ#2B66130AEB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.