Straty stanowią jeden z głównych kosztów handlu detalicznego, a ich wysokość jest używana jako wskaźnik do oceny uczestników łańcucha dostaw. W głównej mierze kalkuluje się je jako wysokość wolumenów strat znanych i nieznanych.
Sieci handlowe nad wyraz często pokrywają straty, wliczając je w ceny detaliczne oraz nadużywając swoją dominującą pozycję w stosunku do partnerów w łańcuchu dostaw poprzez „przerzucenie" kosztów strat na swoich dostawców.
mając to wszystko na uwadze, stwierdzić należy, że jednym z elementów wsparcia działań przedsiębiorstwa może być wdrożenie programu uniemożliwiania stratom. Efektem implementacji takiego przedsięwzięcia jest przyciągnięcie wiarygodnych kontrahentów, generowanie przychodów i oszczędności finansowych, dzięki zmniejszeniu strat, potencjalnych roszczeń czy też składek ubezpieczeniowych.
Właściwie wdrożona polityka zapobiegania stratom wpływa na wzrost sprzedaży, a w dodatku może przyczynić się do budowania właściwych relacji biznesowych, w szczególności pomiędzy producentami a detalistami.
Kluczem do sukcesu w redukcji strat jest podjęcie wielowymiarowych i wielowątkowych działań z obszaru analizy i kontroli zapasów, wdrożenie rozwiązań organizacyjno-technologicznych, dokonanie przeglądu procesów zarządczych, a także współpraca w łańcuchu dostaw.
Celem niniejszego opracowania jest poznanie przyczyn powstawania strat oraz metod ich szacowania, charakterystyka instrumentów związanych z redukcją strat oraz zaproponowanie zarysu metodyki uniemożliwiania stratom w sektorze produktów błyskawicznie zbywalnych (fast-moving consumer products – FMCG).
W ramach tak określonego celu głównego sformułowano cele cząstkowe. Są nimi: ukazanie zasadności opracowania i prowadzenia polityki zapobiegania stratom i identyfikacja i charakterystyka czynników przeciwdziałania stratom, ze zwróceniem szczególnej uwagi na ocenę metod i technik redukcji strat materiałowych w badanym sektorze, a także przedstawienie wpływu strat na funkcjonowanie łańcucha dostaw sektora dóbr szybko rotujących, przy czym punktem odniesienia uczyniono tu działalność i rozwój przedsiębiorstwa.
Podstawowy problem analizy to rozpoznanie luki strat w łańcuchu dostaw w sektorze FMCG, którą stanowi różnica między oczekiwanym a istniejącym rozmiarem strat i wskazanie sposobu niwelacji tej luki.
zapobieganie stratom mieści się w obszarze analizy kosztów logistyki i zarządzania ryzykiem, natomiast z punktu widzenia zarządzania łańcuchem dostaw wspomniany element jest czynnikiem wsparcia zarządzania, którego celem jest poprawa wyniku finansowego przedsiębiorstwa oraz zapewnienie satysfakcji klienta.
Dla osiągnięcia celów badania wykorzystano na ogół rezultaty badań poprzedników zawarte w bogatej już literaturze, opracowania, a także dane statystyczne i raporty przygotowane przez instytucje i stowarzyszenia wyspecjalizowane w tego typu analizach, a także badania typu interview (ankiety i wywiady) prowadzone wśród menedżerów firm logistycznych, dotyczące rozmaitych kwestii, aspektów i komponentów łańcuchów dostaw logistycznych sektora FMCG.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Instrumenty zapobiegania stratom w łańcuchach dostaw logistycznych sektora fmcg. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.