Analiza zawartości podręcznika pozwala zgodzić się z tym, co Autorki napisały we wstępie, czyli że – bez szkody dla rozwoju kompetencji komunikacyjnej – rozbudowany został element gramatyczny (Autorki mówią o „dowartościowaniu komponentu gramatycznego”); iż wykorzystano uwspółcześnione listy frekwencyjne – jeśli chodzi o zawartość leksykalną; iż kryterium wyraźnym w wytwarzaniu tworzyw było kryterium praktyczności – stąd przywołanie wielu kolokwializmów (raczej: słownictwa współczesnego, na które składają się i potocyzmy, i – czasem – komponenty slangowe), lecz i komponentów języków specjalistycznych (dobranie tychże do poziomu nie jest proste, lecz Autorkom udaje się to zrobić!). (…) Niniejsze materiały odzwierciedlają doświadczenie i warsztat Autorek, potrafiących przygotować doskonały program, dostosowany do potrzeb potężnych odbiorców. Zaproponowany poprzez E. Gałat i B. Sałęgę-Bielowicz rozkład materiału (= brak sztywnej struktury) pozwala nauczycielom na dostosowanie zawartości do potrzeb wskazanej grupy uczniów. Z drugiej strony trzyma w ryzach tych lektorów, którzy jeszcze nie nauczyli się dyscypliny w pracy z podręcznikiem kursowym. Spokojna, skromna, lecz estetyczna szata graficzna jest na tyle poważna,skupić uwagę uczących się na zawartości merytorycznej, i na tyle bogata, żeby móc postawić podręcznik na tej samej półce, co najkorzystniejsze (starsze) materiały dydaktyczne w naszej branży.
Dr Piotr Kajak, Uniwersytet Warszawski
Na pochwałę zasługuje logiczny i spójny układ podręcznika. Każda jednostka lekcyjna jest przemyślana pod względem merytorycznym i metodycznym. Przychylna i czytelna forma graficzna, zróżnicowany, obfity i ciekawy dobór materiałów (tekstów, ćwiczeń, objaśnień gramatycznych itp.), bogato zilustrowane lekcje, załączony do nich składnik socjokulturowy i kulturoznawczy to niewątpliwie ogromne mocne strony opracowania. (…) obfita liczba zadań z pewnością ułatwi pracę lektorom (nie muszą uzupełniać podręcznika dodatkowymi materiałami), zaś użytkownikom pozwoli na efektywniejsze opanowanie podsystemów języka polskiego. (…) Godna podkreślenia jest także dbałość o konsekwentne wykonywanie założeń programowych, o równomierne rozwijanie wszystkich skuteczności. Autorki nie zapominają w dodatku o nauce poprawnej pisowni i wymowy tak niezbędnych w praktyce językowej. Realizując kryterium przydatności nauczanych treści i pamiętając o zmieniających się realiach, w części poświęconej pisaniu wprowadzają – obok form przewidzianych w programie dla poziomu A1 – blog jako coraz popularniejszą formę wypowiedzi. Olśni to na pewno użytkowników i zachęci ich do nauki pisania (wydajności wciąż deficytowej) i podejmowania prób samodzielnego redagowania tekstów po polsku.
Dr Grażyna Przechodzka, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
MATERIAŁ DŹWIĘKOWY DO POBRANIA www.universitas.com.pl
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Język polski? chcę i mogę! część i: a1, AZ#80A30782EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.