Celem niniejszej pracy było zaprezentowanie problematyki ściągania w szkole ponadgimnazjalnej na gruncie teoretycznym i w oparciu o wyniki dotychczasowych badań nad tą problematyką, jak jeszcze przedstawienie rezultatów badań własnych.
Przestawiono szkołę jako podstawowe środowisko rozwoju psychospołecznego ucznia i omówiono podstawowe teorie motywacji w edukacji ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji Self Determination Theory i rolę czynników percepcyjnych w kontekście zachowań nauczycieli, rodziców (w rozmiarze kontroli i wspierania autonomii) i relacji w klasie (w rozmiarze współpracy i wsparcia, a także rywalizacji).
Praca przedstawia również szkołę jako przestrzeń uczenia się zachowań pozanormatywnych, nawiązując do wybranych teorii dewiacji w odniesieniu do zjawiska ściągania, w tym do teorii neutralizacji oraz omawia teoretyczne podstawy problemu ściągania, jego źródła i motywację do ściągania wśród uczniów.
Odnosi również ściąganie do kategorii ryzyka i moralności. W niniejszej pracy przedstawiono sześć skonstruowanych na zapotrzebowania badania narzędzi: Kwestionariusz percepcji zachowań rodziców (matki i ojca), nauczyciela, Kwestionariusz percepcji relacji w klasie, Kwestionariusz motywacji do nauki, „Sprawdziany", a także „Normy", które zostały sprawdzone pod względem psychometrycznym na dużej próbie.
zastosowanie analizy czynnikowej pozwoliło na określenie składowych skal. Narzędzia diagnostyczne mogą być używane do badań o tematyce edukacyjnej. Podjęto próbę opisu i usystematyzowania zjawiska ściągania i nieuczciwości szkolnej oraz związanych z nim doświadczeń w percepcji uczniów i zaprezentowania roli motywacji do nauki, oraz percepcji zachowań otoczenia w ściąganiu ujętym w ramach trzech czynników - jako ściąganie sprawcze, pomoc w ściąganiu i niechęć do pomocy w ściąganiu.
Wyniki badań odniesiono do praktyki edukacyjnej.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ściąganie w szkole jako przejaw nieuczciwości szkolnej Uniwersytet śląski. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.