Wielu dyskusjom o współczesnej i przyszłej edukacji towarzyszą liczne sprzeczności. Jest to dowodem, iż na drodze poszukiwań i działań sprawczych człowieka ujawniają się świeże sytuacje i możliwości,w dodatku utrudnienia natury moralnej i społeczno-kulturowej.
Wynikają one z globalizacji, informatyzacji, tworzenia społeczeństwa informacyjnego, a także zmian na rynku pracy. Skłaniają tym samym do aktywnego rozwijania działań edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa.
Określona wyżej problematyka współczesnej edukacji wymaga analizy zagadnień w nowoczesnej perspektywie naukowej, wzbogacanej wieloletnimi doświadczeniami i przemyśleniami wielu osobistości nauki i praktyki.
Z uwagi na to, że edukacja XXI wieku stawia współczesne, a zatem wysokie kryteria wobec kształcenia szkolnego i akademickiego, dotychczasowa działalność szkoły i uczelni jest ujmowana w nowym świetle.
Koniecznością jest, by dzięki odpowiednim modyfikacjom i innowacyjnym interpretacjom wyłaniać nową jakość kształcenia i wychowania. W tych działaniach ważne jest, aby wcześniejsze przemyślenia uczonych i praktyków w zmodyfikowanych warunkach nabrały potężnego znaczenia i stanowiły sygnał dla środowiska szkolnego i akademickiego do systematycznego poszukiwania skutecznych rozwiązań i warunków kształcenia.
nowe rozwiązania są obecnie wymuszane przez wymogi wysokiego poziomu aktywności zawodowej pracowników. Na aktywność tę składa się wiedza merytoryczna i umiejętności jej wykorzystania, dobre użytkowanie technologii informacyjnych, znajomości języków obcych, kreatywności i komunikatywności, umiejętności pracy w zespole, a w rezultacie stałego dokształcania się.
Dydaktycy są świadomi, że z przykładowo wymienionych kompetencji wyłaniają się nowe cele kształcenia. Od poziomu ich realizacji zależy świadomość informatycznie uwarunkowanej rzeczywistości i chęć poszerzania wiedzy poprzez uczącą się młodzież, a także to, czy w przyszłości absolwenci szkół i uczelni będą mądrymi uczestnikami społeczeństwa informacyjnego.
Należy wziąć pod uwagę, iż dyplom ukończenia wyższej uczelni nie daje absolwentowi gwarancji uzyskania satysfakcjonującej pracy i kariery zawodowej. O sukcesach zawodowych pracownika decyduje jego osobowość i uznane wartości i chęci aktualizowania wcześniejszej wiedzy i w oparciu o nią rozwijanie posiadanych już umiejętności.
Na podstawie powyższego przekonania można sądzić, że ważnym zagadnieniem motywacji człowieka do nauki jest dostrzeganie przez niego korzyści, jakich może doświadczyć w procesie kształcenia, albo także rezultatów płynących z samych efektów nauki.
Stąd wynika,proces motywowania do nauki wymaga istnienia albo tworzenia warunków, w których człowiek dostrzeże, iż uczenie się jest dla niego ważne. W związku z powyższym należy rozważać i rozwiązywać najważniejsze problemy spotykane w życiu poprzez człowieka a związane równocześnie z procesem uczenia się jak i z motywacją.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Procesy edukacyjne w dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego i zmian na rynku pracy, AZB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.