Utrzymywanie bliskich kontaktów biznesowych z przedstawicielami innych państw, nieraz też innych kultur może być pożyteczne dla obydwu stron relacji, konieczne jest jednak poznanie warunków, w których osoba albo organizacja, z którą współpracujemy funkcjonuje m.in. Kultury kraju, systemu: społecznego, politycznego, prawnego i zasad funkcjonowania krajowej gospodarki. Dzięki posiadaniu wiedzy z tego zakresu, możliwa stanie się efektywna współpraca. Bez niej możemy tylko liczyć na łut szczęścia, który sprawi, iż nie popełnimy żadnej gafy w trakcie rozmów biznesowych, czy także osiągniemy błyskawicznie zwrot z naszych zagranicznych inwestycji, a także podbijemy naszymi produktami „egzotyczne" rynki.
Niestety obecnie, wielu przedstawicieli rodzimego biznesu uważa, iż tylko „suche" słupki pełne cyfr i matematycznych obliczeń są w stanie zobrazować powodzenie współpracy biznesowej z przedstawicielami innych państw, zapominając o tym, że w wielu przypadkach dopiero całościowe poznanie funkcjonowania kraju, z którego reprezentantami nawiązaliśmy współpracę, regionu naszych działań oraz zagrożeń, które w miejscu takim mogą na nas czekać umożliwi osiągnięcie pełnego sukcesu biznesowego.
Każde państwo świata to zupełnie inny „teatr" działań biznesowych, w wielu przypadkach działając w zupełnie innych jednostkach samorządowych tego samego państwa spotykamy się z zupełnie innym „klimatem biznesowym". Dlatego obecnie podstawą działalności biznesowej powinno być nie tylko koncentrowanie się na analizach opartych na wspomnianych już „słupkach", w wielu przypadkach dopasowanych tylko i wyłącznie do naszych realiów, ale także zadawanie szerokiej ilości pytań dotyczących przeróżnych aspektów działalności państwa, z którym chcielibyśmy podjąć współpracę. Do takich pytań mogą należeć m.in.: „Jakie czynniki pozaekonomiczne doprowadziły do osiągnięcia takich wskaźników ekonomicznych przez wybrane kraje i zagraniczne przedsiębiorstwa?"; „Czy czynniki pozaekonomiczne wpłyną na wskaźniki ekonomiczne działań naszych jak i partnerów biznesowych krótkotrwale, czy również długotrwale?"; „Jak solidnie państwo oddziaływuje na gospodarkę?" „Jak obfite ryzyko w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa poza granicami kraju niosą ze sobą potencjalne kryzysy wewnętrzne?"; „Czy w przypadku wystąpienia kryzysu na terenie państwa, do którego wchodzimy z naszą ofertą możemy liczyć na pomoc państwa?"; „Jak do tej pory takie państwo radziło sobie z przezwyciężaniem kryzysów, czy było zupełnie niezaradne i niewydolne i pozwalało na jego eskalację, czy również potrafiło zatrzymać jego rozwój i stworzyć pewnego rodzaju bufor bezpieczeństwa dla biznesu – zarówno lokalnego jak i zagranicznego?"; „W jaki sposób prowadzić negocjacje biznesowe w innych państwach?"; „Czy nasi kontrahenci są wiarygodni"; „W jaki sposób pozyskiwać zasoby siły robaczej w innym państwie?"; „Czy współpracując z przedsiębiorstwami z wybranego państwa będziemy mogli nie tylko pozyskać innowacyjne produkty, ale także progresywną technikę i patenty?"; „Co pozwoliło osiągnąć sukces zagranicznym firmom – jakie działania organizacyjne zaimplementowane poprzez nie można byłoby wdrożyć także w naszych przedsiębiorstwach?".
Wymienione pytania to tylko ułamek tych, które przedstawiciele polskiego biznesu powinni zadawać wchodząc na rynki zagraniczne. Docenienie czynników pozaekonomicznych: społeczno – kulturowych, politycznych i prawnych oraz ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa stanie się podstawą przetrwania polskich przedsiębiorstw w XXI wieku. Dzięki niej przedstawiciele polskich firm nie będą bezradnie rozkładać dłoni, w momencie kiedy znowu usłyszą informację o kolejnym embargu we wschodnioeuropejskim kraju, lecz rozpoczną podbój światowych rynków ze swoimi produktami. Będą wiedzieć, gdzie warto podjąć współpracę, w którym miejscu mają szczególnie wielkie szanse na zyski, a także gdzie mimo spodziewanych problemów i początkowych strat warto zainwestować.
W tym także celu powstała linia wydawnicza: „Przewodnik biznesowy po…". Dzięki niej Czytelnik pozna podstawowe informacje dotyczące gospodarki, systemu politycznego i prawnego, religii, edukacji i kultury (także tej organizacyjnej), a także zapozna się z kluczowymi postaciami i pojęciami, których znajomość ułatwi mu podjęcie współpracy biznesowej w wybranym rejonie świata. Mam nadzieję, że publikacja ta stanie się ważnym elementem w codziennej pracy przedstawicieli polskiego biznesu, chcących eksplorować światowe rynki.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Izrael: przewodnik biznesowy. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.