Publikacja stanowi kontynuację poprzedniej książki autorki Literatura w terapii dzieci. Autorka poddaje refleksji pracę biblioterapeutyczną, którą zajmuje się jako psycholog i psychoterapeuta. Wskazuje na znaczące części cyklu biblioterapeutycznego, jakimi są budowanie relacji terapeutycznej, konstruowanie w toku procesu terapeutycznego rozumienia, a także budowanie zmiany terapeutycznej. Autorka eksponuje, że działania biblioterapeutyczne, jednak skupione wokół tekstu literackiego, zasadzają się na relacji terapeutycznej, zatem ich kluczową formułą powinna być regularność i systematyczność spotkań biblioterapeutycznych oraz stałość osoby terapeuty – znającego i rozumiejącego pacjenta, do którego kieruje działania biblioterapeutyczne. Wobec tak sformułowanego założenia dotyczącego pracy terapeutycznej z zastosowaniem literatury autorka przedstawia działania biblio-edukacyjne, a także biblio-terapeutyczne sensu strice, wskazując różnice pomiędzy nimi. Pierwszy rozdział pracy mieści omówienie obszarów współcześnie uprawianej biblioterapii. Autorka dokonuje subiektywnego przeglądu, a także oceny tekstów literackich używanych w pracy biblioterapeutycznej – bajek terapeutycznych, opowiadań dla dzieci, baśni. W rozdziale drugim – kluczowym dla meritum namysłu biblioterapeutycznego autorki – zaprezentowane są trzy perspektywy pracy terapeutycznej: rozumienie, relacja, a także zmiana. Autorka nie tylko definiuje i omawia owe perspektywy, ale też przedstawia ich znaczenie w jakości pracy terapeutycznej. W rozdziale trzecim autorka dokonuje przełożenia na biblioterapeutyczny cykl założeń odnoszących się do terapii w ogóle – zatem ukazuje, w jaki sposób rozumienie, relacja oraz zmiana wpisują się w proces biblioterapeutyczny. Oddana do rąk czytelników publikacja posiada w dodatku część poręczną, rozdział czwarty – w nim autorka przedstawia propozycje biblioterapeutycznych warsztatów otwartych. Formuła warsztatów otwartych zasadza się na założeniu przekładu intersemiotycznego. Cykl ten jest w pracy opisany i zaprezentowany w postaci przykładowych warsztatów kierowanych równocześnie do dzieci, jak i dorosłych. Publikacja łączy w sobie namysł teoretyczny nad współcześnie uprawianą biblioterapią, a także prezentację użytecznych propozycji realizacji biblioterapeutycznych, opartych na doświadczeniach autorki w pracy z pacjentami w toku procesu terapeutycznego. Przeznaczona jest osobom zajmującym się zawodowo terapią dzieci oraz wszystkim zainteresowanym biblioterapią.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Uniwersytet śląski Literatura w terapii - warsztaty otwarte. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.