Tytuł Diagnoza pozytywna w resocjalizacji Podtytuł Model teoretyczny i metodologiczny Autor Ewa Wysocka Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-730-2 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Pedagogika Rok wydania 2015 Katowice Wydanie 1 liczba stron 232 Format pdf Spis treści Spis treści Wstęp / 9 ROZDZIAŁ 1. Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — ogólne założenia teoretyczne / 13 Wprowadzenie / 15 1.1. Dominujące podejścia w diagnozie resocjalizacyjnej — patogeneza czy salutogeneza / 19 1.1.1. Patogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń dopasowawczych / 19 1.1.2. Salutogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń dostosowawczych / 23 1.2. Główne wyznaczniki i problemy cyklu diagnozy w resocjalizacji / 27 1.3. Psychologia pozytywna a resocjalizacja (aspekty diagnozy zaburzeń) / 31 1.4. Modele resocjalizacji w kontekście diagnozy źródeł i pokonywania „ludzkiego zła" / 38 1.4.1. Koncepcja resilience i koncepcja salutogenezy jako podstawa teoretyczna diagnozy pozytywnej w resocjalizacji / 42 1.4.2. Model ryzyka i model dobrego życia — źródła, charakterystyka i ich zastosowanie w diagnozie resocjalizacyjnej / 46 1.4.2.1. Model ryzyka, a także jego wykorzystanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej i egzemplifikacja podejścia „negatywnego" / 47 1.4.2.2. Model dobrego życia i jego użycie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej, a także egzemplifikacja podejścia „pozytywnego" / 53 1.4.3. Modele wsparcia (pomocy) w rozwoju a modele ryzyka i korzystnego życia oraz ich użycie w pozytywnej diagnozie resocjalizacyjnej / 59 1.4.4. Model komplementarny pomocy w rozwoju jako egzemplifikacja pozytywnej diagnozy resocjalizacyjnej i pozytywnej resocjalizacji — uzasadnienie modelu / 66 ROZDZIAŁ 2. Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — konkretyzacja założeń teoretycznych i metodologicznych / 75 Wprowadzenie / 77 2.1. Zrozumieć niedostosowanie społeczne — model teoretyczny, czyli ogólnie o obszarach diagnozy pozytywnej i negatywnej / 79 2.1.1. Charakterystyka i wyznaczniki cyklu rozwoju / 79 2.1.1.1. Podstawowe rozmiary ludzkiego rozwoju i zaburzeń rozwojowych / 81 2.1.1.2. Mechanizmy i procesy determinujące rozwój człowieka / 92 2.1.1.3. Poznawcze mechanizmy rozwoju i psychopatologii zaburzeń rozwojowych / 107 2.1.1.4. Zniekształcenia poznawcze jako wyznaczniki jakości rozwoju / 116 2.1.1.5. Środowiskowy i społeczno-kulturowy kontekst rozwoju — model czynników ryzyka i czynników chroniących / 125 2.1.2. Diagnoza w resocjalizacji — model komplementarny / 141 2.2. Poznać świat życia jednostki niedostosowanej społecznie, czyli ogólnie o podstawach metodologicznych diagnozy / 152 2.3. Propozycje podejść teoretyczno-metodologicznych do obszarów diagnozy w resocjalizacji / 160 2.4. Etyka nowoczesnania pedagoga resocjalizacyjnego — wyznaczniki i specyfika / 164 Refleksja na zakończenie / 179 Bibliografia / 183 Wykaz schematów i tabel / 205 Indeks nazwisk / 207 Indeks rzeczowy / 213 Summary / 221 Résumé / 223 Zusammenfassung / 227
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Uniwersytet śląski Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.