Analityka biznesowa to pojęcie wielowymiarowe, dla wielu przedstawicieli świata nauki i biznesu niełatwe do zdefiniowania. Dla przedstawicieli nauk ścisłych i ekonomicznych (np. Matematyki, statystyki, ekonomii i zarządzania) odnosi się do zintegrowanej segregacji i przetwarzania olbrzymiej ilości rozproszonych informacji liczbowych. Opis słowny, poza ogólnymi, wyjątkowo niedługimi wnioskami i rekomendacjami nie ma tu zbyt pokaźnego znaczenia. Można nawet stwierdzić, że w tym przypadku głównym celem działań analitycznych jest przedstawienie (opis) zaistniałej sytuacji oraz prognozowanie jej następstw i nowych wydarzeń tylko w oparciu o realne, suche fakty, których reprezentantami dla tej grupy analityków są tylko i wyłącznie liczby. W przypadku prowadzenia tego typu analiz nie zwraca się szczegółowej uwagi na jakiekolwiek inne czynniki, których nie da się przedstawić w formie liczbowych zestawień. W omawianym przypadku często opis (liczbowy) bezsprzecznie dominuje nad wnioskowaniem i służy tylko wspomnianemu już przedstawieniu zgromadzonych danych.
Z kolei dla humanistów, nawet tych znających zasady ekonometrii, pojęcie analityki biznesowej oznacza coś zupełnie innego w sytuacji nauk ścisłych - stworzenie wielowymiarowego modelu, w którym jednakowo ważne byłoby przetwarzanie informacji liczbowych jak i słów. Humaniści – analitycy nie zwracają uwagi tylko na racjonalne, suche (liczbowe) fakty - próbują poznać przyczyny, które doprowadziły do sytuacji, w której osiągnięto takie a nie inne informacje liczbowe, wykorzystując do tego wiedzę nie tylko z zakresu ekonomii, zarządzania i statystyki, lecz także psychologii, socjologii, nauk politycznych, historii, kulturoznawstwa. W ramach interdyscyplinarnego podejścia, stosując także metodę dedukcji, w celu ukazania przedmiotu analizy próbują znaleźć prawdziwą przyczyną biznesowego sukcesu lub porażki. Według tej grupy analityków informacje liczbowe często przedstawiają nie przyczyną, ale już skutek – prawdziwe, wiarygodne dane nie są tylko i wyłącznie zapisane w tysiącach ciągów liczbowych znajdujących się w setkach tabel,niejednokrotnie tkwią tam gdzie możliwości postrzegania zdobyczy matematyki i statystyki nie sięgają.
Tylko i wyłącznie połączenie tych dwóch, zdawałoby się przeciwstawnych modeli analitycznych może dać szansę na pełne zrozumienie procesów biznesowych. Takie podejście wymaga wielkich umiejętności interpersonalnych analityków, którzy powinni zrozumieć przeróżne podejścia do analizowanych problemów innych osób. W ten sposób możliwe stanie się nie tylko budowanie wartości dodanej przedsiębiorstwa, rozwój nauki w zakresie analityki biznesowej oraz samych analityków jako wartościowych pracowników, dla których najważniejszymi nie są ich własne interesy, lecz dobro wspólne i poszukiwanie prawdy.
Prezentowana publikacja to zbiór tworzyw praktycznych dla Słuchaczy szkoleń z zakresu analityki biznesowej (moduł: analityka internetowa), użytkowanych w celu ukazania Słuchaczom znaczenia przygotowywania analiz i modeli biznesowych w oparciu o podejście wielowymiarowe, interdyscyplinarne, polegające na produktywnym zbieraniu i opracowywaniu informacji liczbowych, poszukiwaniu odpowiedzi na stawiane pytania nie tylko w świecie matematyki i statystyki, lecz także w wielu zjawiskach otaczającego nas świata, które jednak nie podlegają nieskomplikowanej klasyfikacji i weryfikacji w postaci „liczbowej". Analityka zjawisk następujących w świecie Internetu jest stanowczo skomplikowana i trudna, wymaga od badaczy bardzo szerokich horyzontów intelektualnych, dlatego w publikacji ukazano jednocześnie drogę „ścisłą" jak i „humanistyczną" w zakresie sporządzania tego typu analiz. Czytelnik może samodzielnie przestudiować informacje zawarte w licznych tabelach i metodologię sporządzania opisów, wniosków i rekomendacji oraz zawężania pola badawczego i odnoszenia się do wspomnianych już zjawisk wymykających się pojmowaniu matematycznemu i statystycznemu.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Analityka internetowa w zadaniach. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.