W ostatnich miesiącach pojęcie zagrożenie bezpieczeństwa Polski odmieniane jest na mnóstwo sposobów, a ocena samego zjawiska jest zasadniczo inna przez niemało wcześniejszych lat. W tym kontekście publikacja "Stany wyśmienite a szczególne zagrożenia państwa" wpisuje się z pewnością bezpośrednio w tę dyskusję i to w jej główny kierunek. Istnieje mnóstwo sposobów na ujęcie tak rozległej przedmiotowo problematyki. Rozległej, ponieważ ma ona mnóstwo wymiarów: prawny, czy wręcz ustrojowo-prawny, organizacyjny, społeczny, militarny itd. W praktyce mało się jednak pisze na temat szczegółowych rozwiązań dotyczących stanu wojennego, wyjątkowego lub klęski żywiołowej. Częściej znaleźć możemy rozważania o kwestiach znaczących czy również implikacjach międzynarodowych związanych z materią ochrony praw jednostki. Wynika to z dwóch głównych przyczyn. Po pierwsze, są to regulacje przewidziane wprawdzie w Konstytucji RP z 1997 r., nigdy jednak dotychczas nie użyte. Po drugie zaś, ich analiza i diagnoza wymagają na dodatek znajomości regulacji dotyczących zarządzania kryzysowego, i to nie tylko tego, które wynika wprost z ustawy o takim tytule,również konwencjonalnie rozumianych: przygotowania, uniemożliwiania albo likwidacji zagrożeń o dużej aktywności. Dlategodobór zagadnień jest w takim wypadku za każdym razem sprawą otwartą, przy czym autorzy wybrali ściśle prawne spojrzenie na tak postawiony problem badawczy. Anna Rogacka-Łukasik zajęła się problematyką odszkodowania jako rekompensaty za stratę majątkową poniesioną w czasie stanu idealnego, podnosząc problem powstania strat w kontekście możliwości i podstaw ubiegania się o zadośćuczynienie z tego tytułu. Aleksandra Wentkowska podjęła problem spraw rozpatrywanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich w kontekście naruszeń praw i wolności jednostki w ramach zarządzania kryzysowego na tle stosowania zróżnicowanych procedur poprzez formacje porządku i bezpieczeństwa publicznego. Grzegorz Krawiec zajął się tematem wybranych aspektów działania organów administracji publicznej w czasie stanów genialnych, także w ramach systemu zarządzania kryzysowego, w szczególności w kontekście uprawnień tychże organów. Wreszcie Tomasz Miłkowski starał się przybliżyć dwie kwestie: różnicy pomiędzy sytuacją kryzysową a stanem perfekcyjnym w odniesieniu do nadrzędności konstytucji w krajowym porządku prawnym, a następ¬nie funkcjonowania służb policyjnych w razie wprowadzenia stanu perfekcyjnego. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja będzie stanowić pokaźny wkład w dyskusję na temat możliwości, roli, zadań i skutków wprowadzania w życie mechanizmów działania państwa i jego organów, tak w stanach doskonałych, jak i w ramach zarządzania kryzysowego, będącego swoistym "stanem przejściowym" między tymi pierwszymi a stanem pełnej stabilizacji i normalnego funkcjonowania społeczeństwa. Tomasz Miłkowski ( Wstęp)
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Bezpieczeństwo - powinność czy gwarancja? t. 2, stany nadzwyczajne a szczególne zagrożenia państwa. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.