ISTOTA I CZYNNIKI DETERMINUJĄCE POPYT Z perspektywy ekonomii rynek jest procesem polegającym na konfrontacji popytu i podaży, czyli kupujący i sprzedający określają, co mają zamiar kupować i sprzedawać i na jakich warunkach [Kamerschen, McKenzie i Nardinelli 1993, s.
47]. Powyższa definicja pokazuje rynek jako pewien mechanizm, który ma umiejętności autoregulacji i dochodzenia do równowagi samoistnie między przeciwnymi siłami rynkowymi. W teorii ekonomii istnieje wiara w rynek, który doprowadza gospodarkę samoistnie w stan równowagi.
Poglądy te zainicjował Adam Smith w teorii tradycyjnej, traktując rynek jako „niewidzialną rękę gospodarki" [Smith 2013]. Klienci i sprzedający określają ilości dóbr, które mają być kupione i sprzedane.
znacznym elementem cyklu rynkowego jest konkurencja, która jest procesem przy pomocy którego uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swoich interesów, próbują przedstawić poprawniejsze od innych oferty pod względem ceny lub innych cech, np.
jakości, co wpływa na decyzję o zawarciu transakcji. W wyniku tego ustalana jest cena rynkowa. Klienci konkurują o ograniczoną liczba dóbr znajdujących się na rynku, a sprzedający o środki finansowe będące w posiadaniu kupujących.
W wyniku tego rynek funkcjonuje jako bezustannie działający system danych i wymiany [Kirzner 1973,s.10]. W pełni konkurencyjny rynek składa się z licznych sprzedawców i kupujących identyczny produkt tak,że żaden pojedynczy sprzedawca, ani nabywca nie jest w stanie wpłynąć na cenę rynkową poprzez zmianę wielkości produkcji (podaży) albo wielkości zakupu (popytu) [Hall i Taylor 2004, s.
38]. Dodatkowo wejście lub opuszczenie doskonale konkurencyjnego rynku nie jest niczym ograniczone. Wzajemne powiązania i zależności pomiędzy podmiotami powstają za pośrednictwem rynku towarów i usług.
Każdy z podmiotów dąży do optymalizacji korzyści z podjętych działalności. Dlatego w literaturze przedmiotu uważa się, iż kształtowanie się cen rynkowych towarów i usług wynika z relacji pomiędzy siłami popytu i podaży.
Powstające na rynku relacje pomiędzy popytem, a podażą i wynikającą z tego ceną uzależnione są od tego w jakich warunkach i pod wpływem jakiej konkurencji działają podmioty gospodarcze. W niniejszym rozdziale zostanie zaprezentowana istota i czynniki determinujące popyt, a także jego wpływ na stan gospodarki i różnorodność narodowe.
MARKETINGOWE ASPEKTY LOGISTYCZNE DYSTRYBUCJI W UNII EUROPEJSKIEJ W Polsce w ciągu ostatnich kilku lat nastąpił aktywny rozwój logistyki, powstało niemało publikacji na ten temat. Coraz więcej firm zaczęło zwracać uwagę na to w jaki sposób wykorzystywane są środki transportu, czy bardziej opłacalne jest posiadanie magazynów własnych czy ich dzierżawienie, czy klient obsługiwany jest sprawnie i w sposób gwarantujący jego zadowolenie.
Powszechne stało się kalkulowanie kosztów dystrybucji towarów i porównywanie ich z osiąganym zyskiem ze sprzedaży. Niejednokrotnie dużo firm zaczęło zlecać całą obsługę logistyczną począwszy od obsługi magazynów, na dostarczaniu do kupujących finalnych kończąc, wyspecjalizowanym firmom logistycznym.
Okazało się bowiem,nieznaczne producenta miały tak wysokie koszty utrzymania zapasów, obsługi magazynów, koszty pracy i związanych z tym składek, że zlecenie tych czynności jednej firmie jest należyciejsze pod względem finansowym.
A biorąc pod uwagę to, że klient jest obsłużony szybciej i kompleksowo, marka może skupić się na pozyskiwaniu nowych odbiorców. Dystrybucja jest procesem przemieszczania towarów od ich wytwórcy do miejsc, gdzie zostaną dostarczone nabywcom finalnym.
Ważne jest żeby wyrób był dostarczony odpowiedniej jakości, w adekwatnej ilości, w ściśle określonym czasie i do wskazanego miejsca. Każda by wykonać te operacje musi określić jaki kanałami będzie to robić, jaka będzie lokalizacja miejsc sprzedaży, czy będzie korzystać z maksymalnie długich kanałów dystrybucji tzn.
wielu różnorodnych pośredników, czy także sama będzie pozyskiwała kupujących i docierała do jednostkowych odbiorców. Celem rozdziału było zbadanie marketingowych i logistycznych aspektów dystrybucji sprzętu rehabilitacyjno-leczniczego.
WYBRANE ASPEKTY PRAWNE użycia BEZZAŁOGOWYCH APARATÓW LATAJĄCYCH W OPERACJACH PRZECIWDZIAŁANIA WSPÓŁCZESNEMU TERRORYZMOWI NA TERYTORIUM UNII EUROPEJSKIEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM użycia ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO Bezzałogowe Aparaty Latające (BAL, z ang.
Unmanned Air Vehicles – UAV albo w wersji bojowej – Unmanned Combat Air Vehice – UCAV) stosowane są typowo przez siły zbrojne w procesie wsparcia szeroko rozumianego bezpieczeństwa narodowego. Ich przeznaczeniem jest przeważnie zbieranie danych o charakterze nadzorczym i obserwacyjnym, rozpoznawczym lub wywiadowczym/zwiadowczym, monitoring i kontrola granic państwowych.
Do innych widocznych zadań należy ochrona kontrwywiadowcza; walka radioelektroniczna; transport; ochrona baz wojskowych; akcje poszukiwawcze i ratownicze i działania psychologiczne; wsparcie statków załogowych, w tym śmigłowców; wskazywanie celów (przy obszernym nasileniu środków przeciwlotniczych – tak żeby uniknąć niepotrzebnych strat w ludziach); rozpoznanie meteorologiczne; nadzór szlaków komunikacyjnych, w tym morskich; komunikacja i transport; obrazowanie powierzchni (mapping); nadzorowanie natężenia ruchu, a także monitoring sytuacji kryzysowych.
W zależności od parametrów technologicznych mogą być w dodatku użyte do prowadzenia działań stricte bojowych, takich, jak: obserwacja-namierzanie-likwidacja pojedynczego celu lub grupy celów; korekta ognia artylerii; organizacja łączności radiowej w centrum działań zbrojnych/wojennych oraz wspomaganie operacji odzyskiwania izolowanego personelu (z ang.
Personel Recovery – PR). Produktywne wykorzystywanie BAL w przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej (UE), w tym Polski, obarczone jest całym szeregiem przepisów prawnych. Przepisy prawne krajów europejskich w tym zakresie różnią się istotnie między sobą.
Dodatkowym problemem są sytuacje kryzysowe wynikające z zagrożenia terrorystycznego. Charakteryzują się one w głównej mierze zaskoczeniem, nieprzewidywalnością oraz deficytem czasu niezbędnego na przygotowanie się do nich oraz ich skuteczne przeciwdziałanie (działania antyterrorystyczne) i zwalczanie (działania kontrterrorystyczne).
Autor w niniejszym rozdziale stara się przybliżyć czytelnikowi wybrane modele bezzałogowców i możliwości ich skutecznego zastosowania. Kolejnym omawianym zagadnieniem jest wykorzystanie BAL w przestrzeni powietrznej wybranych krajów UE, w tym Polski.
W dalszej części omówiony pozostał problem współczesnego terroryzmu. Rozważania zaś kończy analiza wybranych aspektów prawnych związanych z możliwością przeciwdziałania zamachom terrorystycznym, w tym możliwością użycia poprzez bezzałogowce środków przymusu bezpośredniego.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Teoria popytu a prawne i marketingowe aspekty dystrybucji w unii europejskiej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.