Tytuł Język uwikłany w ponowoczesność Autorzy Izabela Łuc, Małgorzata Bortliczek Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-655-8 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Publikacje Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Rok wydania 2011 Katowice Wydanie 1 liczba stron 386 Format pdf Spis treści Spis treści Wprowadzenie / 9 Ponowoczesna manipulacja językiem / 11 Wszechpanujący język potoczny / 14 Funkcje języka w polskiej wspólnocie komunikacyjnojęzykowej / 16 Perswazja i manipulacja / 18 Gra językowa a odczytywanie intencji użytkowników języka / 20 Uwodzenie metaforą / 21 R o z d z i a ł I Dom w języku — język w domu / 25 Wstęp / 25 Oczy twojego domu — szklana gładkość i tytanowy połysk w reklamach nowoczesnych okien / 27 Perspektywa klienta / 31 Argument ekonomiczny / 32 Argument światła / 35 Argument perspektywy / 36 Argument estetyczny / 37 Perspektywa producenta / 39 Argument atmosferyczno-klimatyczny / 39 Argument techniczny / 41 Argument okna dachowego / 43 Argument jakości / 49 Argument doświadczenia producenta / 53 Kumulacja argumentów / 53 Pamiętajcie o ogrodach... — estetyka rodzinnego mikroświata / 59 Zakładanie trawników / 66 Klinika ogrodnika / 71 Pielęgnacja roślin wiecznie zielonych / 71 Pielęgnacja roślin dekoracyjnych / 73 Pielęgnacja drzew owocowych i warzyw / 74 Pielęgnacja domowych roślin dekoracyjnych / 76 Walka z chwastami / 76 Ziemia musi rodzić / 79 koniecznik ogrodnika / 85 Polakowi na stół dano... — smaki i aromaty w tradycji i w reklamie ponowoczesnej / 94 progresywna „sztuka" kulinarna / 98 Motywy i wartości w reklamach kulinariów / 107 Tradycja i technologia we współczesnej kuchni / 113 Kulinaria dla najmłodszych / 126 R o z d z i a ł II Przerost formy nad aspiracjami w przekazie reklamowym / 143 Wstęp / 143 Cóż za ładna sztuka! Leksemy piękno i sztuka w wypowiedziach reklamowych / 145 Leksemy piękno i sztuka w języku i komunikacji / 149 Leksemy piękno i sztuka w tekstach reklamowych / 151 Wartościujący charakter leksemu piękno w reklamie / 152 Abstrakcyjne definicje ładna / 154 Rozbudowane definicje piękna / 155 kolekcja BELLA / 155 seria ALCHEMIA / 156 kolekcja TOSCANA / 157 Metaforyczne ujęcia atrakcyjna / 157 Piękno jako cecha nadana — unikatowy atrybut konsumenta i towaru / 159 Perswazyjno-komercyjne pytania o piękno / 160 Piękno uwikłane w dyrektywy / 160 Piękno ukryte w zwrotach adresatywnych / 161 Piękno w innych typach wypowiedzi / 162 Piękno w skrótach myślowych i stwierdzeniach / 162 Piękno zanurzone w naturze / 163 Piękno ukryte w stylu / 164 Piękno i trwałość / 164 Piękno uwikłane w elipsę / 165 Piękno w innowacjach frazeologicznych / 165 Wieloznaczność leksemu sztuka uwikłana w intencje komercyjne / 166 Sztuka dla wszelkich / 168 Sztuka w językowym obrazie świata nastolatka / 169 Sztuka pragmatyczna / 170 Sztuka dla smakoszy i koneserów / 170 Sztuka a tradycja / 171 Sztuka jako umiejętność / 171 Najważniejszy jest koncept... O motywach reklamowych i stylizacjach reklam na teksty kultury / 175 Motywy historyczne jako źródło perswazji reklamowej / 182 Motywy literackie / 186 Motywy kulturowe i ikony kulturowe w spotach reklamowych / 193 Motywy miejsc symbolicznych / 199 Reklamowe stylizacje na gatunki tekstów kultury / 200 Stare i świeże tematy tabu — język uwikłany w grę z dosadnością i estetyką / 209 Gra z wiekiem / 213 (Nie) rozmawiam o starości / 222 Igram ze śmiercią — śmierć igra ze mną / 227 Nie rozmawiam o „pomarańczowej skórce", „płatkach śniegowych", „wysokim czole" / 229 Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie nie jest mi obce / 237 Uprawiam seks (i)gram z potencją / 245 R o z d z i a ł III Perswazja — promocja — konieczność konsumpcyjna / 251 Wstęp / 251 TurboDymoMan i Super Es i Cieszyn się nad wyraz... — nazwy własne jako komercyjny element reklamowy / 254 Antroponimy jako onimiczne tworzywo gier językowych / 257 Nieoficjalne warianty imiennicze / 260 Nazwy nieautentyczne / 261 Chrematonimy jako perswazyjny mechanizm nakłaniający do zakupu / 265 Toponimy jako komercyjne komponenty tekstu reklamowego / 271 Reklamy imitacyjne / 273 Reklamy modyfikacyjne / 275 Reklamy transonimizacyjne / 276 Reklamy transtekstualizacyjne / 277 Nazewnicze gry radiowe w intertekstualność polityczną / 279 cena leżeć! Rata — bierz ją!... — o sposobach zachęcania odbiorcy do korzystania z promocyjnych ofert / 283 Mechanizmy zachęcania klienta do zakupu artykułu / 284 modne sposoby nakłaniania klienta do zakupu artykułu albo skorzystania z promocyjnej oferty / 286 Oryginalne formy perswazyjnego namawiania odbiorcy do zakupu produktów lub skorzystania z promocyjnych ofert / 293 Nokautujemy konkurencję — o możliwościach deprecjonowania usług innych firm / 309 Porównywarki cen jako konkurencyjny element walki rynkowej / 311 Reklamy deprecjonujące oferty konkurencji / 312 Składanie prawidłowych ofert / 314 Pejoratywne aluzje względem oferowanych produktów / 321 Zakończenie / 335 Aneks / 345 Literatura / 367 Zusammenfassung / 381 Summary / 382
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Język uwikłany w ponowoczesność Uniwersytet śląski. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.