(…) nowe technologie powoli zmieniają oblicze edukacji. Wszelkie zmiany w tym obszarze dotyczą przede wszystkim zmiany myślenia o szkole, a to cykl szczególnie niełatwy, związany z przemodelowaniem własnej mentalności w kierunku akceptacji zmian. Jak na razie są to zmiany oddolne, tzn. Promowane poprzez ciągle jeszcze zbyt małą, lecz – na szczęście – rosnącą grupę nauczycieli najsilniej zaangażowanych, aktywnych, dla których wykonywanie swojego zawodu jest misją, wyzwaniem i pasją. Wykorzystywanie narzędzi nowych technice w kształceniu to zagadnienie złożone, wielowymiarowe i – ze względu na niezwykłą dynamikę –nieprzystępne do jednoznacznego opisu. Edukacja stanowi stanowczo znaczny składnik i warunek rozwoju gospodarczego kraju, zatem problematyka ta ma wielkie znaczenie funkcjonalne. Konieczne jest uwzględnianie równocześnie korzyści płynących z nasycania edukacji narzędziami technice informacyjnej, jak też związanych z tym procesem licznych zagrożeń. Każda bowiem technika – przywołując słowa Neila Postmana z jego rewelacyjnej książki „Technopol. Triumf techniki nad kulturą" – jest zarazem ciężarem i błogosławieństwem, nie albo – albo, ale tym i tym jednocześnie. Trzeba także edukację postrzegać dziś istotnie szerzej niżeli dotąd, gdyż świeże technologie rozszerzyły pojęcie szkoły. Dzięki przenośnym narzędziom mamy aktualnie możliwość uczenia się wszędzie i o każdej porze, a przestrzeń edukacyjna stopniowo staje się harmonijnym połączeniem trzech komponentów: przestrzeni klasycznej (tradycyjne mury szkoły wraz z infra-strukturą), przestrzeni społecznej (centra nauki, kultury, parki krajobrazowe) i przestrzeni wirtualnej. Wspólną troską wszelkich edukatorów powinno być poszukiwanie dróg racjonalnej integracji wymienionych tu elementów, aby z sukcesem realizować cykl kształcenia, którego zadania lapidarnie i jakże atrakcyjnie przedstawił siedemnastowieczny hiszpański jezuita Baltazar Gracjan – „kształcić umysł i polerować obyczaje". Janusz Morbitzer (frag. Wstępu)
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Edukacja jutra. nowe technologie w kształceniu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.