Transformacje systemowe i przemiany społeczno-ekonomiczne w każdym okresie funkcjonowania społeczeństwa, a tym bardziej w dobie społeczeństwa wiedzy, wiążą się z reformami edukacyjnymi. Każda reforma w edukacji wyłania nadzieje jej twórców i realizatorów na lepsze jutro, a także satysfakcję po stronie podmiotów procesów edukacyjnych, a zwłaszcza nauczycieli, uczniów i ich środowisk rodzinnych. Jest to oczywiste i byłoby wszystko w porządku, gdyby w rzeczywistości każda reforma oświatowa sprawiała w następstwie poprawę jakości kształcenia i wychowania. Badania wskazują jednak,nieraz nie jest tak, co z kolei prowadzi do rozmaitych modyfikacji pierwotnie ustalonych założeń danej reformy urzeczywistnianego systemu kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i uczącą się młodzieżą. Stąd również na szczególne podkreślonie w tym miejscu zasługuje idea wyrażona poprzez Profesora Kazimierza Denka pod nazwą „toczącej się reformy". W modelu kształcenia opartym na organizowaniu czynności uczenia się (studiowania) i na współdziałaniu role nauczyciela przybierają specyficzne właściwości kompetentnego mentora, czyli jednocześnie opiekuna, przywódcy i doradcy wobec uczącej się jednostki albo grupy, a podstawowa rola nauczyciela umożliwia utożsamianie go z rolą „mentora zmiany". (…) W poszukiwaniu modelu współczesnej edukacji potrzebna, a choćby potrzebna, jest pierwszoplanowa zmiana w obszarze edukacji nauczycieli w dialogu – edukacja oparta na zaufaniu, autentycznym autorytecie i wspólnej misji. Niezmiernie ważna i pokaźna jest przy tym gotowość każdego prawidłowego nauczyciela i nauczyciela nauczycieli do podejmowania pewnego ryzyka związanego ze współodpowiedzialnością za efekty pracy innych osób. (…) warto zwrócić uwagę, że poza zastosowaniem wsparcia i doświadczenia ze strony specjalistów-liderów zmiany, wyznaczone jest wdrażanie w edukacji nauczycieli oraz w edukacji w ogóle systemu wzmacniającego cykl naturalnego mentoringu. Rozwiązania o charakterze organizacyjnym stawiają kryteria, żeby systematycznie powiększać rzesze osób kompetentnych do sprawowania funkcji „prawdziwych" i lubianych poprzez uczniów (studentów) mentorów. Tak więc w imię prawidłowej edukacji jutra nieuchronnie należy z odpowiedzialnością i kompetencyjnością urzeczywistniać wyzwanie określone w tytule. Współczesna edukacja coraz bardziej wymaga od jej realizatorów wykorzystywania formuł i norm odnoszących się do strategii polegających na dostosowywaniu (się) oraz na skutecznej innowacyjności. Jan Grzesiak (frag. Wstępu)
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Edukacja jutra. w poszukiwaniu formuły współczesnej edukacji, AZ#6E41BF10EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.