Tytuł prędkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat Autor Andrzej Ostrowski Język polski Wydawnictwo AWF Kraków ISBN 978-83-62891-03-0 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 281 Format pdf Spis treści Wstęp..7
1. Wprowadzenie teoretyczne do problemu badawczego..13
1.1. Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 9–10 lat..14
1.1.1. Rozwój morfologiczny i motoryczny..15
1.1.2. Rozwój umysłowy..16
1.1.3. Rozwój uczuciowy i społeczny..19
1.1.4. Zdrowie..20
1.2. Uczenie się..23
1.2.1. Uczenie się czynności ruchowych..29
1.2.2. Uczenie się pływania..38
1.3. Wybrane uwarunkowania osobnicze determinujące szybkość uczenia się pływania..41
1.3.1. Lęk przed wodą..42
1.3.2. Podstawowe atrybuty morfologiczne..47
1.3.3. Zdolności koordynacyjne..52
2. Procedura badawcza..60
2.1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze..60
2.2. Materiał i metoda badań..61
2.2.1. Materiał badawczy..61
2.2.2. Techniki i narzędzia badawcze..63
2.2.2.1. Ocena umiejętności pływackich..64
2.2.2.2. Ocena lęku przed wodą..68
2.2.2.3. Pomiar podstawowych cech morfologicznych i wybranych zdolności koordynacyjnych..70
2.3. Metody analizy statystycznej..70
3. Wyniki..73
3.1. Szybkość uczenia się pływania dzieci w wieku 9–10 lat..76
3.1.1. Umiejętności wstępne..76
3.1.2. Umiejętności na sprawdzianach..77
3.1.2.1. Nieumiejący pływać..77
3.1.2.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..79
3.1.2.3. Pływający na poziomie elementarnym..81
3.1.2.4. Pływający na grzbiecie..83
3.1.3. Umiejętności końcowe z pływania..84
3.1.4. Przewidywanie prędkości uczenia się pływania na podstawie umiejętności wstępnych..88
3.1.5. Postępy pływackie..88
3.1.5.1. Nieumiejący pływać..90
3.1.5.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..90
3.1.5.3. Pływający na poziomie elementarnym..93
3.1.5.4. Pływający na grzbiecie..96
3.1.6. Przewidywanie postępów w uczeniu się pływania..99
3.1.7. Podsumowanie..103
3.2. Lęk przed wodą dzieci w wieku 9–10 lat a prędkość uczenia się pływania..107
3.2.1. Lęk przed wodą w trakcie uczenia się pływania..107
3.2.2. Lęk przed wodą dzieci zaczynających uczenie się pływania od podstaw..1115
3.2.3. Lęk przed wodą a umiejętności pływackie..121
3.2.3.1. Dzieci bez lęku przed wodą..121
3.2.3.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..123
3.2.3.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..125
3.2.4. Umiejętności końcowe dzieci z poszczególnych grup lęku..130
3.2.5. Lęk przed wodą a postępy pływackie..132
3.2.5.1. Dzieci bez lęku przed wodą..132
3.2.5.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..134
3.2.5.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..137
3.2.6. Przewidywanie prędkości uczenia się pływania na postawie lęku przed wodą..139
3.2.7. Podsumowanie...141
3.3. Podstawowe właściwości morfologiczne dzieci w wieku 9–10 lat a prędkość uczenia się pływania..143
3.3.1. Parametry morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a umiejętności pływackie..145
3.3.2. Właściwości morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a postępy pływackie..150
3.3.3. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a umiejętności pływackie..152
3.3.4. Atrybuty morfologiczne związane z gibkością i objętością życiową płuc a postępy pływackie
3.3.5. Podsumowanie..158
3.4. Wybrane zdolności koordynacyjne dzieci w wieku 9–10 lat a prędkość uczenia się pływania..161
3.4.1. Wybrane zdolności koordynacyjne a umiejętności pływackie..162
3.4.2. Wybrane zdolności koordynacyjne a postępy pływackie..165
3.4.3. Podsumowanie..167
3.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a prędkość uczenia się pływania..168
3.5.1. Frekwencja na lekcjach pływania..168
3.5.2. Frekwencja a umiejętności pływackie..169
3.5.2.1. Dzieci, które odbyły 1–8 lekcji..170
3.5.2.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..172
3.5.2.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..174
3.5.2.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje...177
3.5.2.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..180
3.5.3. Frekwencja a postępy pływackie..183
3.5.3.1. Dzieci, które odbyły 4–8 lekcji..183
3.5.3.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..185
3.5.3.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..187
3.5.3.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje..189
3.5.3.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..191
3.5.4. Podsumowanie..195
4. Dyskusja...200
4.1. Prędkość uczenia się pływania...201
4.2. Lęk przed wodą a prędkość uczenia się pływania..205
4.3. Podstawowe właściwości morfologiczne a szybkość uczenia się pływania..209
4.4. Wybrane zdolności koordynacyjne a prędkość uczenia się pływania..214
4.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..216
5. Wnioski..220
Piśmiennictwo..223
Aneks..245
1. Spis tabel..245
2. Spis rycin..247
3. Spis załączników..252
4. Załączniki 1–22..253
Summary..281
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat, AZ#1C3C08EDEB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.