Książka gromadzi przegląd badań poświęconych sposobom budowania uzasadnień decyzji etycznych i źródeł moralnego i niemoralnego zachowania się człowieka w miejscu pracy. Autorka postawiła sobie za cel przegląd najszczególniej widocznych teorii, tłumaczących źródła i uwarunkowania zachowań etycznych i nieetycznych.
pozostały tu opisane te parametry człowieka i cechy organizacji, które są związane z procesem podejmowania decyzji etycznych i zwykle uwzględniane w prowadzonych dotąd badaniach. Omówionoparametry samego dylematu moralnego, które wpływają na etyczne wybory pracownika.
W publikacji zaprezentowano trzy przeróżne perspektywy moralne uczestników sytuacji etycznych w miejscu pracy: sprawcy krzywdy, ich ofiary, a także świadka, demonstrując specyfikę doświadczeń i przeżyć każdego z bohaterów sytuacji etycznej.
Dokonano ponadto krótkiego przeglądu form nieetycznego progresywnania i sposobów ich ujawniania. Autorka opisuje trudności występujące w badaniu zachowań nieetycznych w organizacji, w kontekście ich złożoności i towarzyszących im silnych emocji.
Książka została uzupełniona o część użyteczną, którą stanowią wskazówki do treningu etycznego postępowania i refleksji nad źródłami zachowań nieetycznych w pracy. Zawarto tu różne propozycje szkolenia osób w zależności od ich psychologicznej charakterystyki i cech związanych z ich moralnością.
Warsztaty posiadają na celu podniesienie świadomości etycznej i samowiedzy pracowników organizacji oraz, w rezultacie, ulepszenie relacji międzyludzkich w pracy. Propozycje zawarte w tej części wynikają z doświadczeń własnych autorki i uwzględniają wnioski z jej badań, zawartych w tej publikacji.
Odniesienie do praktyki stanowi zaletę książki. Praca jest adresowana do specjalistów z zakresu zarządzania i organizacji, HR, profesjonalistów pracujących w biznesie, zajmujących się szkoleniami kadr pracowniczych i menedżerów.
Jest to lektura przeznaczona dla wszelkich, których interesują uwarunkowania zachowań etycznych w organizacji, moralność człowieka i mechanizmy rządzące ludzkim postępowaniem w przypadku dylematu etycznego.
Książka może też służyć jako materiał dydaktyczny dla studentów kierunków społecznych i humanistycznych, dla pedagogów, socjologów i psychologów, nad wyraz tych, którzy specjalizują się w psychologii pracy i organizacji.
Recenzja książki ukazała się na stronach portalu www.psychologia-spoleczna.pl (Autorka recenzji: Kamila Pasek).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.