Mateusz Marciniak autor książki"Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej" podejmuje się niełatwego zadania, dyskusji z założeniami Zygmunta Baumana, jednego z najchętniej czytanych i renomowanych polskich socjologów ostatnich lat. Analiza baumanowskich postulatów, prognoz i apeli dotyczących zwłaszcza konsumpcyjnego podejścia do komponentów życia społecznego, przebiega w sposób rzeczowy, solidny i przezroczysty. Treść opracowania znamionuje się wysoką erudycją autora oraz słuszny wybór i krytyczne zastosowanie dostępnego piśmiennictwa, oraz badań własnych. Książka podejmuje dosyć ważne w aktualnej refleksji socjologicznej zjawiska. Wg. Baumana modelowy uczestnik społeczeństwa, konsument, wszystkie elementy rzeczywistości traktuje na wzór relacji z towarami konsumpcyjnymi. Zjawisko to dotyczy: czasu, przestrzeni, przedmiotów, innych ludzi, siebie, wartości i społeczeństwa. Wszystko podlega konsumpcji. Autor, na podstawie wyników badań przeprowadzonych wśród grupy studentów UAM stara się odpowiedzieć, czy takie podejście w istocie jest optymalne. Czy i jak dalece ukształtowanie orientacji konsumpcyjnej potwierdza tę koncepcję? Czy podejście Baumana nie jest już nieco zdezaktualizowane, czy było adekwatne dotychczas, czy nazywanie społeczeństwa - konsumpcyjnym, nie było przekoloryzowaniem? Tytułowa orientacja konsumpcyjna dotyczy tego, na ile "konsumowanie" staje się podstawowym schematem poznawczym, na podstawie współczesnej młodzieży akademickiej. Wrażenie robi zwłaszcza empiryczne podejście do analizowanych teorii i wzorcowo ujęta metodologia cyklu badań nad wybraną grupą. Można się zastanawiać, czy określanie konsumpcji duchem epoki - motorem współczesnych społeczeństw, jest uzasadnieniem optymalnym. Z całą pewnością warto się nad zagadnieniem pochylić i spróbować poddać go weryfikacji, odczarować pewne zastane założenia. Jak stosownie zauważa prof. Czerepaniak-Walczak są to analizy uwalniające pojęcie konsumpcji i tego syndromu od statusu wytrychów albo ozdobników.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej t.5. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.