Richard Rumelt, światowy autorytet w dziedzinie strategii i zarządzania, autor bestsellera Dobra strategia – zła strategia, ukazuje, jak rozpoznać kluczowe wyzwania oraz stworzyć dynamiczną i spójną strategię.
Powszechne błędy
Liczne badania pokazują, że liderzy niejednokrotnie nie rozumieją, czym właściwie jest strategia ani jak ją wytwarzać, mylą również z nią cele finansowe („wzrost o 15% rocznie") i cele aspiracyjne („będziemy produkować wiodące na rynku produkty"). Z pomocą przychodzi Richard Rumelt i jego najnowsza książka, która radykalnie zmienia sposób, w jaki liderzy myślą i wykonują najważniejszą część swojej pracy: tworzenie strategii.
Sedno sprawy
przez barwne historie – o tym, jak Elon Musk skupił się na pewnym aspekcie, który napędził sukces SpaceX, czy jak amerykańska armia poradziła sobie ze słabościami swojej strategii bojowej – Rumelt demonstruje zupełnie nową koncepcję pozwalającą znaleźć sedno strategii, czyli zasadniczy problem, który trzeba rozwiązać. Ukazuje też, co się dzieje z firmami, które wpadają w inercję i nie są w stanie zmienić swego kierunku. Udowadnia, że taki tok myślenia potrafił zgubić choćby największych, takich jak Nokia czy General Motors.
Esencja umiejętności strategicznych
Według koncepcji strategii Rumelta liderzy powinni najczęściej określić sedno kluczowych wyzwań, przed którymi stoją, czyli problemy zagrażające przyszłemu rozwojowi i sukcesowi – choć ich zarys może być nieprzystępny do uchwycenia – a następnie podjąć spójne i zdecydowane działania. Znalezienie sedna staje się podstawową umiejętnością stratega zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie dają się prosto rozwiązać, a na firmę oddziałują siły, które trudno zdefiniować.
Strategia to ciągła podróż
Tworzenie strategii trwa nieustannie, jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym wydarzeniem. Liderzy, którzy są strategami, powinni być stale wyczuleni na prędko zmieniające się wyzwania biznesowe, gospodarcze i instytucjonalne, zagrażające przyszłemu sukcesowi, podstawowym wartościom, a choćby istnieniu organizacji. Dlatego, jak pisze Rumelt, muszą wytwarzać dynamiczne strategie, które pomagają poradzić sobie z krytycznymi wyzwaniami, nie pozwalają utracić zasobów, wykorzystują pojawiające się szanse i dopasowują firmę do wymagań zmieniającej się rzeczywistości.
***
„Sedno strategii to prawdziwy strzał w dziesiątkę. Jest to książka, którą będę uparcie polecał moim ludziom, bo to najlepszy sposób na uczynienie z nich strategów".
— Simon Galbraith, dyrektor generalny i współzałożyciel Redgate
„Sedno strategii wyjaśnia, dlaczego Rumelt jest uznawany za światowy autorytet w dziedzinie strategii. Wyjątkowo przyjemna w lekturze książka stanowi przewodnik po najtrudniejszych zagadnieniach i demonstruje, jak utorować sobie drogę do sukcesu choćby wbrew najtrudniejszym wyzwaniom".
— Andy D. Bryant, prezes zarządu Intel Corporation (2012–2020)
„Przekonująca i praktyczna. Wnikliwa i nieuciekająca od skomplikowanych tematów rozmowa o rzeczywistych wyzwaniach stojących przed firmami i kreatywności niezbędnej do znalezienia rewolucyjnych rozwiązań".
— Rebecca Henderson, Harvard University, autorka książki Reimagining Capitalism in a World on Fire
„znakomita książka. Rumelt zaprasza nas do marki znacznych strategów, w której ciekawi, kreatywni i sprytni pokonują trudności dzięki dotarciu do faktycznej przyczyny rzeczywistego problemu i przełamaniu go".
— Chris Bradley, starszy partner w McKinsey i współautor książki Strategy Beyond the Hockey Stick
Tytuł Sedno strategii. Jak lider może stać się strategiem Autor Richard P. Rumelt Tłumacz Marcin Kowalczyk Wydawnictwo MT Biznes EAN 9788382311877 ISBN 9788382311877 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Zarządzanie liczba stron 400 Rok wydania 2022 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Sedno strategii. jak lider może stać się strategiem. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.